متوسلیان منیره، نصیریانی خدیجه. تأثیر آموزش توسط همتا نزدیک (near peer) بر یادگیری مهارت پانسمان در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :678-684
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3353-fa.html
دکتر خدیجه نصیریانی (استادیار)، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی،یزد، ایران. nasiriani@gmail.com ، nasiriani@gmail.com
چکیده: (5119 مشاهده)
مقدمه: یکی از روشهای جدید در آموزش، تدریس توسط همتایان است و در تدریس دروس مختلف بکار گرفته شده است اما اثربخشی آن در آموزش پرستاری به خصوص مهارتهای بالینی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش توسط همتا نزدیک بر یادگیری مهارت پانسمان در دانشجویان پرستاری پرداخته شده است.
روشها: دراین پژوهش تجربی 50 نفر از دانشجویان پرستاری ترم یک دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد واجد شرایط انتخاب و با گمارش تصادفی به دو گروه آموزش توسط مربی و همتا نزدیک تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها چک لیست مهارت پانسمان بود که با مصاحبه و مشاهده قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. نمره کل چک لیست بین صفر تا 388 بود و بر اساس کتاب مرجع اصول و فنون تایلور تهیه گردیده بود. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون کای اسکوئر، تی مستقل وتی زوج استفاده شد.
نتایج: بر اساس یافتهها نمره مهارت پانسمان قبل از آموزش بین گروهها تفاوت معنادار نداشت (08/0p=). بعد از آموزش نمره مهارت پانسمان در گروه آموزش توسط مربی 39/24±322 و در گروه همتا نزدیک 38/14±80/350 بود و بین گروهها تفاوت معنادار وجود داشت(05/0p<). همچنین نتایج نشان داد که دانشجویان در آموزش مهارت پانسمان توسط همتا نزدیک در سه زیر حیطه، عملکرد بهتری داشتند.
نتیجهگیری: اگر چه بهبود مهارت انجام پانسمان دانشجویان پرستاری در گروه همتا مشاهده گردیده است توصیه میگردد مطالعات بیشتری در این زمینه انجام پذیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1393/5/8 | پذیرش: 1393/7/22 | انتشار: 1393/8/11 | انتشار الکترونیک: 1393/8/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول