Hashemian M, Hashemian A. Investigating study Habits of Library and Information Sciences Students of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (9) :751-757
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3348-fa.html
هاشمیان محمدرضا، هاشمیان علیرضا. مقایسه عادتهای مطالعه دانشجویان کتابداری دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (9) :751-757
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3348-fa.html
محمدرضا هاشمیان، کارشناس ارشد کتابداری پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. Hashemian553@yahoo.com ، hashemian553@yahoo.com
چکیده: (6841 مشاهده)
مقدمه: مدیریت زمان، شرایط فیزیکی مطالعه، توانایی خواندن، یادداشتبرداری، انگیزش یادگیری، حافظه، آمادگی برای برگزاری امتحانات و سلامتی به عنوان عادتهای مطالعه میتواند باعث بهبود مطالعه و انجام مطالعه اثر بخش گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عادتهای مطالعه دانشجویان کتابداری دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روشها: این پژوهش توصیفی مقایسهای بر روی کلیه دانشجویان کتابداری که در سال تحصیلی 91-1390 در دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به تحصیل بودند، انجام شد. نمونهگیری به روش نمونه در دسترس در این مقطع زمانی(180نفر) بود و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه عادتهای مطالعه (PSSHI) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، t مستقل، مجذورکای) تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمره کل عادتهای مطالعه دانشجویان 5/10±5/60 از مجموع 100 نمره بود. میانگین نمره کل عادتهای مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان 10±8/59 و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 2/11±3/61 بود. میانگین نمره عادتهای مطالعه دانشجویان دردو دانشگاه با هم تفاوت معنادار نداشت (4/0=p). همچنین بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد (7/0=p). بین نمره عادتهای مطالعه دانشجویان با معدل رابطه معنادار وجود نداشت(1/0, p= 02/0r=)
نتیجهگیری: وضعیت عادتهای مطالعه دانشجویان کتابداری دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حد بالاتر از متوسط قرار داشت لیکن لازم است برنامهریزیهای لازم جهت بهبود عادتهای مطالعه دانشجویان انجام گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/5/6 | پذیرش: 1393/8/11 | انتشار: 1393/9/5 | انتشار الکترونیک: 1393/9/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول