Pourleyli A, Oveisi S, Sabzmakan L, Azizi F. Mutual Viewpoints of Faculty Members and Residents Regarding Clinical and Educational Performance Compliance with Professional Ethics in Qazvin University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (11) :1007-1019
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3293-fa.html
پورلیلی آمنه، اویسی سونیا، سبزمکان لیلا، عزیزی فریدون. دیدگاه متقابل اعضای هیأتعلمی ودستیاران بالینی نسبت به انطباق عملکرد آموزشی و بالینی با اخلاق حرفهای در دانشگاه علوم پزشکی قزوین . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :1007-1019
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3293-fa.html
دکتر فریدون عزیزی (استاد)، گروه غدد و متابولیسم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. azizi@endocrine. ac. ir ، azizi@endocrine. ac. ir
چکیده: (5433 مشاهده)
مقدمه: دو گانگی در هویت حرفهای اساتید پزشکی و دستیاران تخصصی، تعارض بین نقش آموزش و مراقبت از بیمار سبب گردیده تا مشکلاتی در سطح عملکرد حرفهای پیش آید. مطالعهی حاضر با هدف بررسی دیدگاه اساتید و دستیاران بالینی درخصوص انطباق عملکرد آموزشی و بالینی با اخلاق حرفهای طرحریزی شد. روشها: تمامی دستیاران تخصصی و اساتید بالینی مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1392 مورد مطالعهای توصیفی مقطعی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای برگرفته از منابع اسلامی– ایرانی بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه شامل سه قسمت اطلاعات دموگرافیک، عملکرد اخلاقی در حوزههای آموزشی و بالینی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر، کروسکال والیس و من ویتنی تحلیل شد. نتایج: در حوزهی بالینی، بیشترین و کمترین امتیاز بهترتیب متعلق به حیطهی وجدان کاری و حیطه اقرار به خطا بودکه در گروه اساتید 3/90% در مقابل 50 % ودر گروه دستیاران 93% در مقابل 1/62% بود. در حوزه آموزشی، بیشترین مشکلات عملکردی شناخته شده اساتید و دستیاران بهترتیب عدم توجه به مشکلات آموزشی فراگیران (5/65%) و عدم مشارکت علاقمندانه در امر آموزش به دانشجویان ضعیفتر (8/68%) بود. نتیجهگیری: وضعیت عملکرد اخلاقی– حرفهای اساتید و دستیاران براساس دیدگاه متقابل درحوزههای آموزشی و بالینی، در حد متوسط بود و با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ لذا پیشنهاد میگردد مداخلات جامع و مدونی جهت ارتقای عملکرد حرفهای اساتید و دستیاران در مراکز آموزشی انجام گیرد تا فاصلهی کیفیت آموزش و مراقبت از بیماران کاهش یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/3/31 | پذیرش: 1393/10/20 | انتشار: 1393/11/19 | انتشار الکترونیک: 1393/11/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول