دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 )                   جلد 14 شماره 8 صفحات 741-731 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

haghani F, shokri T, omid A, boroumand M A, farajzadegan Z. Comparing Academic Achievement in Lecture-based Learning Versus Problem-based Learning among Medical Students: A Systematic Review. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (8) :731-741
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3285-fa.html
حقانی فریبا، شکری طیبه، امید اطهر، برومند محمد علی، فرج زادگان زیبا. مقایسه پیشرفت تحصیلی در تدریس به روش سخنرانی و یادگیری مبتنی بر مسأله در دانشجویان پزشکی: یک مرور نظام‌مند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :731-741

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3285-fa.html


طیبه شکری،کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، t.shokrip@gmail.com
چکیده:   (4744 مشاهده)
مقدمه: امروزه محققین معتقدند که تفاوت‌هایی در تأثیرگذاری آموزش بر پایه مسأله در مقایسه با روش‌های سنتی و مرسوم مانند سخنرانی وجود دارد و در همین راستا، پژوهش‌های زیادی انجام شده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی مطالعات مختلف با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در روش تدریس سخنرانی و یادگیری مبتنی بر مسأله از طریق مرور نظام‌مند شواهد انجام پذیرفت . روش‌ها: پژوهش حاضر به روش مرور نظام‌مند مطالعات انجام شد. در این مطالعه، کلیه مقالات منتشر شده از سال‌های 1998 تا 2013که مرتبط با مقایسه‌ی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی با دو روش سخنرانی و یادگیری مبتنی بر مسأله بود، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابتدا سؤال مطالعه تعریف و استراتژی جستجو مشخص گردید. برای جستجوی مطالعات از بانک داده‌های بین‌المللی از جمله، Pubmed, SCOPUS, Wiley, Springer, Ovid, EMBASE و منابع داخلی از بانک‌های MagirIran, Iranmedex. , Irandoc SID و مجلات مرتبط با استفاده از کلید واژه‌های مناسب و ترکیب آنها استفاده گردید. مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند از نظر کیفیت با استفاده از چک‌لیست‌های مربوطه ارزیابی شدند. نتایج: از مجموع 95 مقاله که در جستجوی اولیه منابع به دست آمد، در نهایت 8 مقاله قابل استناد و دسته‌بندی در زمینه پیشرفت تحصیلی انتخاب و وارد مرحله تجزیه و تحلیل داده‌ها شد. در اکثر پژوهش‌هایی که به مقایسه این دو روش پرداخته بودند پیشرفت تحصیلی در گروهی که محتوای درسی با روش یادگیری مبتنی بر مسأله به آنها ارائه شده است بالاتر بود و در هیچ مطالعه‌ای پیشرفت تحصیلی در گروه یادگیری مبتنی بر مسأله کم‌تر از روش‌های سنتی یا سخنرانی نبوده است. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مسأله باعث افزایش توانایی شناختی دانشجویان پزشکی می‌شود و در بهبود پیشرفت تحصیلی آنان نیز اثربخش است.
متن کامل [PDF 281 kb]   (1741 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1393/3/25 | پذیرش: 1393/7/29 | انتشار: 1393/8/24 | انتشار الکترونیک: 1393/8/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education