Azami Z, Salehiniya H. A Survey of Information Literacy among Students of Faculty of Management and Information Science in Tehran University of Medical Sciences in 2014. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (7) :633-640
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3277-fa.html
اعظمی زهرا، صالحی نیا حمید. وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1392. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :633-640
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3277-fa.html
حمید صالحینیا، دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. alesaleh70@yahoo.com ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده: (33876 مشاهده)
مقدمه: سواد اطلاعاتی به عنوان مجموعهای از مهارتها به منظور شناسایی درست منابع اطلاعاتی، دسترسی و توانایی استفاده هدفمند از آنها و ابزاری برای توانمندی فردی است که برای دانشجویان بسیار مهم است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 338 نفر از دانشجویان محصل در دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی در سال تحصیلی 92 صورت گرفت. برای سنجش سواد اطلاعاتی از پرسشنامه روا و پایای سواد اطلاعاتی استفاده شد. برای آنالیز داده ها از آمارهای توصیفی و آزمونهای تی و آنالیز واریانس صورت گرفت.
نتایج: سطح سواد اطلاعاتی افراد شرکتکننده در سطح متوسط قرار داشت. میانگین نمره سواد اطلاعاتی مردان 77/8±13/44 از مجموع110 نمره و در زنان 17/9±27/45 بود و اختلاف معناداری بین دو جنس مشاهده نگردید (302/0=p و 03/1=t). میانگین نمرات بر اساس رشته تحصیلی اختلاف معناداری داشت. بالاترین نمره سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته اقتصاد بهداشت (23/6±51) و سپس مدیریت اطلاعات سلامت (92/4±26/50) بود (01/0=p و 85/2=F). میانگین نمره سواد اطلاعاتی بر اساس مقطع تحصیلی نیز اختلاف معناداری داشت؛ دانشجویان کارشناسی (97/7±76/43) و دانشجویان کارشناسی (58/11±48/46) و دکتری (82/2±52) پایینتر از سایر مقاطع بود (003/0=p و 58/6=F).
نتیجهگیری: با توجه به این که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط قرار داشت، و با توجه به اهمیت مهارتهای اطلاعاتی در پیشرفت علمی و افزایش کارآیی افراد در شغل خود، آموزش مهارتهایی برای افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1393/3/21 | پذیرش: 1393/7/22 | انتشار: 1393/7/22 | انتشار الکترونیک: 1393/7/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول