Hosseini S N, Mirzaei Alavijeh M, Ataee M, Jalilian F, Karami Matin B, Rastegar L. E-learning Adoption by Faculty Members of Kermanshah University of Medical Sciences and Health Services: Faculties’ Viewpoints. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (5) :437-447
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3192-fa.html
حسینی سید نصرالله، میرزایی علویجه مهدی، عطایی ماری، جلیلیان فرزاد، کرمی متین بهزاد، رستگار لطیفه. پذیرش آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :437-447
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3192-fa.html
دکتر بهزاد کرمی متین (دانشیار)، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. bkm_1344@yahoo.com ، o.rastegar@yahoo.com
چکیده: (35678 مشاهده)
مقدمه: آموزش الکترونیکی یک نوع آموزش انفرادی است که با توجه به هزینههای پایین این آموزش، استفاده از آن در آموزش دانشگاهی ایران پیشنهاد شده است. در این راستا شناخت عوامل مؤثر در پذیرش و استفاده از آموزش الکترونیکی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان سودمندی، سهولت استفاده و موانع درک شده در آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1392 انجام شد. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم از بین دانشکدههای مختلف انتخاب شده و اطلاعات به وسیله پرسشنامه، به صورت خودایفا جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بیشترین امتیاز کسب شده به ترتیب مربوط به حیطههای موانع (5/70%)، سهولت (4/68%) و سودمندی درک شده (2/67%) بود. بیشترین امتیاز در سه حیطه سودمندی، سهولت و موانع به ترتیب مربوط به گویههای «دسترسی بیشتر به اساتید با تجربه از راه دور»، «سادگی استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری مرتبط با آموزش الکترونیکی» و «پایین بودن سرعت اینترنت» بودند، که به ترتیب میانگین 76/0±82/3، 95/0±60/3، 83/0±14/4 از نمره 5 را کسب کردند.
نتیجهگیری: با توجه به این که عامل موانع درک شده سهم بیشتری در انجام آموزش الکترونیکی توسط اعضای هیأتعلمی داشت، لذا به نظر میرسد تأکید بر رفع موانع درک شده بتواند نتایج سودمندتری در انجام آموزش الکترونیکی ایجاد کند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/5/1 | انتشار: 1393/5/15 | انتشار الکترونیک: 1393/5/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول