Marzooghi R, Mohammadi M, Keshavarzi F. Presentation of a Causal Model of Campus Community Quality, Knowledge Sharing and Academic Performance among Students of Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (8) :704-714
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3163-fa.html
مرزوقی رحمت اله، محمدی مهدی، کشاورزی فهیمه. ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه، تسهیم دانش و عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :704-714
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3163-fa.html
دکتر رحمت اله مرزوقی(دانشیار)، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، فارس، ایران. rmarzoghi@rose.shirazu.ac.ir. ، rmarzooghi@rose.shirazu.ac.ir
چکیده: (5728 مشاهده)
مقدمه: محیط دانشگاه به عنوان محیط فکری و اخلاقی با ایجاد و انتشار دانش موجب افزایش انگیزه و تقویت تعاملات سازنده دانشجویان میگردد و بر بروز و ظهور استعدادهای درخشان شخصیت انسانی تأثیر میگذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت محیط دانشگاه، تسهیم دانش و عملکرد تحصیلی دانشجویان است.
روشها: این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 92- 93 است. نمونهای با حجم 175 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه ارتباطات دانشگاه و دانشکده و مقیاس رفتار تسهیم دانش با اقتباس از پژوهش ون دن هوف و دی رایدر نقل از سلیمی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها، بین نمونهها توزیع و دادهها توسط آزمون رگرسیون چندگانه به روش همزمان و بر اساس مدل بارون و کنی تحلیل شد.
نتایج: یافتهها نشان داد کیفیت محیط دانشگاه پیشبینیکننده مثبت و معنادار عملکرد تحصیلی دانشجویان است (0001/0>ρ، 50/83f=). کیفیت محیط دانشگاه 61 درصد از واریانس کل ارائه دانش دانشجویان را پیشبینی مینماید. مؤلفههای کیفیت محیط دانشگاه اثر معناداری بر دریافت دانش دارند(0001/0> p، 33/134f=). کیفیت محیط دانشگاه 76 درصد از واریانس کل دریافت دانش دانشجویان را پیشبینی مینماید. مؤلفههای کیفیت محیط دانشگاه و تسهیم دانش اثر معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارند(0001/0> p، 76/74f=). همچنین کیفیت محیط دانشگاه به واسطه تسهیم دانش پیشبینیکننده مثبت و معنادار عملکرد تحصیلی دانشجویان است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، به منظور بهبود و ارتقای کیفیت محیط دانشگاه و تسهیم دانش دانشجویان پیشنهاد میگردد ارتقای کیفیت محیط دانشگاه در راستای هدفمداری، توسعه روابط علمی و اخلاقی اعضا، حفظ احترام به دانشجویان و افزایش امکانات فیزیکی دانشگاه، جلب مشارکت دانشجویان در تسهیم و به اشتراکگذاری دانش انجام گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1392/12/24 | پذیرش: 1393/7/7 | انتشار: 1393/8/20 | انتشار الکترونیک: 1393/8/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول