دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 322-312 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazlom S R, rajabpoor M. Development and Assessment of Computerized Software for Nursing Process: a Step toward Promotion of Nursing Education and Care. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (4) :312-322
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3162-fa.html
مظلوم سید رضا، رجب پور محمد. طراحی و ارزیابی نرم‌افزار الکترونیک فرآیند پرستاری: گامی ‌جهت ارتقای یادگیری و مراقبت پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (4) :312-322

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3162-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، rajabpoorm871@mums.ac.ir
چکیده:   (14099 مشاهده)

  چکیده

  مقدمه: توسعه فن‌آوری الکترونیک همانند بسیاری از حوزه‌ها، نظام سلامت را نیز در برگرفته است. استفاده از نرم‌افزار الکترونیک فرآیند پرستاری، موجب تسهیل اجرای خدمات می‌شود. نرم‌افزارهای خارجی ارائه شده از نظر زبان، شرایط بالینی و عوامل فرهنگی و اجتماعی مناسب استفاده درداخل کشور نیستند، لذا این پژوهش با هدف طراحی و ارزیابی نرم افزار الکترونیک بومی ‌فرآیند پرستاری اجرا شد.

  روش‌ها: این مطالعه در دو بخش طراحی نرم‌افزار و ارزیابی آن انجام شد. بخش اول در 4 مرحله"تدوین مراحل فرآیند-پرستاری متناسب با نرم‌افزار"، "طراحی الگوریتم"، "اجرای آزمایشی" و "اصلاح نهایی" اجرا شد. بخش دوم که مطالعه راهنما بود با مشارکت 20 دانشجو و پرستار در بخش ICU داخلی بیمارستان قائم(عج) مشهد انجام گرفت. این افراد فرآیند پرستاری را با نرم‌افزار طراحی شده فوق برای سه مددجو انجام داده و نظرات آنها توسط پرسشنامه ارزشیابی نرم‌افزار محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن، جمع‌آوری شد. تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و آزمون من ویتنی انجام شد.

  نتایج: بخش اول مطالعه طراحی نرم‌افزار بود؛ منو‌های نرم‌افزار شامل منوی اطلاعات مرجع، ثبت اطلاعات زمینه‌ای بیمار، ثبت فرآیند پرستاری، تنظیمات، هشدار و راهنما بود. در بخش دوم، نتایج مطالعه راهنما نشان داد در مجموع 3/81% واحدهای پژوهش نرم‌افزار را خوب یا خیلی خوب ارزیابی کردند. مهم‌ترین مزایای نرم‌افزار از نظر90% پرستاران، دقیق بودن اطلاعات الکترونیک در مقایسه با دست نوشته و کمک به سامان‌دهی مشکلات مددجو و از نظر 100% دانشجویان سادگی، کمک به تقسیم کار، سنجش علایم هشدار و جلوگیری از خطا بود. میانگین نمره ارزشیابی نرم‌افزار توسط دانشجویان 83/5±3/84 از 100 بود که به طور معناداری بیش‌تر از پرستاران 13/1±2/73 (02/0 p= ) بود.

  نتیجه‌گیری: طراحی نرم‌افزار بومی ‌فرآیند پرستاری مطابق با شرایط نظام سلامت ما امکان‌پذیر و با رضایت پرستاران و دانشجویان همراه است و اجرای آن به افزایش دقت، کاهش خطا، تقسیم کار کمک می‌کند که این موارد از عوامل ارتقای مراقبت از مددجو است.

 

 .

متن کامل [PDF 1026 kb]   (2876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تكنولو‍ژي آموزشي
دریافت: 1392/12/22 | پذیرش: 1393/3/11 | انتشار: 1393/4/3 | انتشار الکترونیک: 1393/4/3

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education