دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 482-474 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavan B, Jahani F, Rafeei M. The Relationship between Self-esteem and Happiness among Students of Arak University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (6) :474-482
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3160-fa.html
توان بهمن، جهانی فرزانه، رفیعی محمد. ارتباط بین عزت‌نفس و شادکامی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :474-482

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3160-fa.html


فرزانه جهانی، کارشناس معاونت آموزش و تحقیقات، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. Jahani @arakmu. ac. ir ، jahani@arakmu.ac.ir
چکیده:   (19575 مشاهده)
مقدمه: یکی از ویژگی‌های شخصیت به هنجارکه می‌تواند سطح شادکامی افراد را دستخوش تغییرکند، برخورداری از عزت‌نفس است. امروزه عزت‌نفس در ابعادمختلف زندگی افراد اعم ازتحصیل، شغل و محیط اجتماعی اهمیت روزافزونی یافته است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین عزت‌نفس و شادکامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1392 طراحی گردید. روش‌ها: این پژوهش مقطعی در سال 1392بر روی 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی صورت گرفت. اطلاعات توسط پرسشنامه عزت‌نفس روزنبرگ و پرسشنامه شادکامی آکسفورد جمع‌آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، آنالیزواریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین سنی افراد 55/3±01/21 سال به دست آمد. نمره میانگین عزت‌نفس از مجموع نمره ده 43/4±53/5 و میانگین نمره شادکامی از مجموع نمره 87 ، 25/1±43 بود. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط آماری معناداری را بین نمره عزت‌نفس و شادکامی دانشجویان نشان داد(58/0r=، 0001/0p=). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد عزت‌نفس و شادکامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در حد بالایی قراردارد. همچنین به نظر می‌رسد عزت‌نفس بالا موجب افزایش شادکامی می‌گردد. برنامه‌ریزی‌های فرهنگی آموزشی می‌تواند عزت‌نفس و شادکامی دانشجویان را بهبود بخشد.
متن کامل [PDF 189 kb]   (3498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/12/21 | پذیرش: 1393/5/15 | انتشار: 1393/6/5 | انتشار الکترونیک: 1393/6/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education