دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 1113-1099 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omid A, Yammani N, Adibi P. The Outcomes of Ethics Education to Medical Students Based on Moral Reasoning Models. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (12) :1099-1113
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3127-fa.html
امید اطهر، یمانی نیکو، ادیبی پیمان. پیامدهای یادگیری آموزش اخلاق به دانشجویان پزشکی بر اساس الگوهای استدلال اخلاقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1099-1113

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3127-fa.html


، yammani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (38267 مشاهده)
مقدمه: اهمیت آموزش اخلاق پزشکی سال‌هاست که در دانشکده‌های پزشکی مورد تأکید قرار گرفته است اما هنوز توافقی بر روی اهداف یادگیری آن به وجود نیامده است. این مطالعه با هدف بررسی پیامدهای یادگیری آموزش اخلاق پزشکی براساس الگوهای رشد اخلاقی انجام پذیرفت. روش‌ها: این مطالعه از نوع مروری است که با استفاده از کلید واژه‌های مناسب در پایگاه اطلاعاتی Medline, Web of Science, Scoupus, Eric و با محدود کردن زمان مقالات به 1990 تا 2012 مورد جستجو قرار گرفت. 7 مقاله در ارتباط با اهداف یادگیری و 12 مقاله در ارتباط با مدل از بین 61 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: محققان در مورد اهداف یادگیری آموزش اخلاق پزشکی دیدگاه‌های متفاوت دارند. بعضی از محققان هدف آموزش اخلاق را تربیت پزشکانی با فضیلت می‌دانند و بعضی دیگر هدف کاربردی‌تر و قابل اندازه‌گیری برای یادگیری دانشجویان را مهارت استدلال اخلاقی می‌دانند. اما مدل Rest که اجزای شناختی و نگرشی یک رفتار اخلاقی را نشان می‌دهد چهار جزء را برای بروز رفتار اخلاقی لازم می‌داند. نتیجه‌گیری: برای آموزش رفتار اخلاقی علاوه بر آموزش اصول اخلاقی لازم است مهارت‌هایی مانند کنترل هیجان‌ها، تحمل ابهام برای داشتن دیدگاه‌های چندگانه و مهارت هم‌دلی برای تشخیص موقعیت دشوار اخلاقی آموزش داده شود. به علاوه باید محیط‌های مناسب از نظر الگوی نقش و مشوق ارزش‌های اخلاقی برای فراگیران فراهم آورد. همچنین ایجاد فرصت‌های بازاندیشی باعث کسب بینش نسبت به کدهای اخلاقی خواهد شد و احتمالا تعهد اخلاقی را افزایش خواهد داد.
متن کامل [PDF 252 kb]   (2476 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1392/11/23 | پذیرش: 1392/12/14 | انتشار: 1392/12/14 | انتشار الکترونیک: 1392/12/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education