دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 341-332 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghani A, orang M, abdollahyfard S, parviniyan nasab A M, vejdani M A. Barriers to Patient Education in Clinical Care Viewpoints of Nurses. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (4) :332-341
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3124-fa.html
دهقانی علی، اورنگ مرضیه، عبدالهی فرد ساره، پروینیان نسب علی محمد، وجدانی محمدعلی. موانع اجرای آموزش به بیمار در مراقبت های بالینی از دیدگاه پرستاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (4) :332-341

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3124-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، ali.dehghani2000@gmail.com
چکیده:   (10390 مشاهده)

مقدمه: آموزش به بیمار به عنوان یکی از استاندارد‌ها‌ی کیفیت مراقبت پرستاری و از معیارهای اعتباربخشی سازمان‌ها‌ی ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی است که برخی شواهد موجود بیانگر نارسایی در این زمینه است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع آموزش به بیمار در ابعاد مدیریتی، فردی مراقبتی و بیمار و همراهان از دیدگاه پرستاران انجام گردید.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی با مشارکت 271 پرستار شاغل در بیمارستان‌ها‌ی دانشگاه علوم پزشکی جهرم که به صورت سرشماری وارد پژوهش شدند، در سال 1392 انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که پس از تأیید روایی و پایایی به بررسی موانع آموزش به بیمار در سه بعد مدیریتی، فردی مراقبتی و بیمار و همراهان ‌پرداخت. داده‌ها‌ با محاسبه فراوانی نسبی پاسخ‌ها‌ در هر گویه و فراوانی وزنی در بین حیطه‌ها‌ تحلیل شد.

نتایج: اغلب پاسخ‌دهندگان با نقش بازدارنده هر سه بعد مدیریتی (9/88%)، فردی مراقبتی (52%) و بیمار و همراهان (8/76%) در اجرای برنامه آموزش به بیمار موافق بودند. مهم‌ترین موانع آموزش به بیمار در بعد مدیریتی کمبود وقت به خاطر تراکم بار کاری (1/87%)، در بعد فردی مراقبتی، عدم برنامه‌ریزی آموزش به بیمار در کار روزانه پرستاران به عنوان یک وظیفه (2/64%) و در بعد بیمار و همراهان شناخته نشدن نقش پرستاران به عنوان معلم نزد بیماران و جامعه (3/72%) بود.

نتیجه‌گیری: عوامل مدیریتی به عنوان مهم‌ترین بعد موانع آموزش به بیمار شناخته شدند. لذا پیشنهاد می‌گردد مدیران با اقداماتی نظیر تامین تعداد پرسنل کافی، در اولویت قرار دادن آموزش توسط پرستاران در وظایف روزانه و فرهنگ‌سازی برای پذیرش آموزش از سوی بیماران این امر را در پرستاران ترغیب نمایند.

متن کامل [PDF 256 kb]   (2340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1392/11/23 | پذیرش: 1393/2/25 | انتشار: 1393/4/10 | انتشار الکترونیک: 1393/4/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education