دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 549-539 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khademi M, Mohammadi E, Vanaki Z. A Narrative Review on Basic Themes and Traits of Classic Grounded Theory. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (6) :539-549
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3118-fa.html
خادمی مژگان، محمدی عیسی، ونکی زهره. مروری روایتی بر مضامین و ویژگی‌های اساسی در نظریه بنیادی کلاسیک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :539-549

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3118-fa.html


دکتر مژگان خادمی (استادیار)، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران. khademi_moj@yahoo.com ، khademi_moj@yahoo.com
چکیده:   (11898 مشاهده)
مقدمه: علی‌رغم شهرت، ابهامات و چالش‌های متعددی در مورد نظریه بنیادی وجود دارد. به دلیل ماهیت رقابتی رویکرد‌های مختلف شفاف بودن پایه‌ها، روش‌ها و تعهد نسبت به روش خاص ضروری است. هدف از این مقاله شناخت ویژگی‌های نظریه بنیادی کلاسیک و کمک به افتراق آن از سایر روش‌های مشابه است. روش‌ها: این مقاله، یک مرور سنتی بر برخی از مقالات و کتب کلیدی «گلیزر» درباره نظریه بنیادی کلاسیک است. در این مقاله از 17 کتاب و مقاله وی استفاده شده است. نتایج: دو دغدغه اساسی گلیزر «اجتناب از القا» و «افتراق بین روش کلاسیک و روش‌های پژوهش کیفی و همچنین افتراق آن از سایر روش‌های نظریه بنیادی» است. وی تلاش نموده است این دو دغدغه خود را با ارائه راهبردهایی مناسب در هر یک از گام‌ها حل نماید. نتیجه‌گیری: برای انجام یک پژوهش نظریه بنیادی با کیفیت، شناخت و پای‌بندی به مبانی زیربنایی و همچنین جزییات این روش ضروری است. کنار گذاشتن پیش فرض‌ها و اجتناب از تعمیم اصول پژوهش‌های کیفی و سایر اعضای خانواده نظریه بنیادی به روش کلاسیک یکی از اصول مهم در این انجام موفق این روش است.
متن کامل [PDF 245 kb]   (2406 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1392/11/20 | پذیرش: 1393/5/14 | انتشار: 1393/6/23 | انتشار الکترونیک: 1393/6/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education