دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 557-550 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

elahi T, Jonidi Jafary A, ahmady S. Competency Achievement Methods of Environmental Health Inspectors based on their Own Perspectives in Iranian Medical Sciences Universities. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (6) :550-557
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3111-fa.html
الهی طیبه، جنیدی جعفری احمد، احمدی سلیمان. روش‌های کسب توانمندی‌های بازرسین بهداشت محیط از دیدگاه خودشان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :550-557

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3111-fa.html


دکتر احمد جنیدی جعفری ( دانشیار)، گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران. ahmad_jonidi@yahoo.com ، ahmad_jonidi@yahoo.com
چکیده:   (10747 مشاهده)

  مقدمه: توانمندی‌های تخصصی بازرسین بهداشت محیط و راه‌های کسب آن برای مواجهه با مسایل بهداشت محیط کشور ضروری است. هدف این مطالعه تعیین روش‌های کسب توانمندی‌های بازرسین بهداشت محیط کشور ایران از دیدگاه خودشان است.

  روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی که از فروردین 1391تا خرداد 1392 انجام شد، 612 بازرس بهداشت محیط شاغل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توسط روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند.جمع آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ای صورت گرفت که روایی و پایایی آن از طریق مشورت با افراد متخصص و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (82/0) تأیید شده بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده ازشاخص‌های آمار توصیفی انجام شد.

  نتایج: بازرسین بهداشت محیط در حیطه‌های مرتبط با وظایفشان به طور عمده توانمندی‌های خود را به ترتیب از طریق آموزش‌های ضمن خدمت (7/38%)، آموزش‌های دانشگاهی در دوران تحصیل (8/18%)، آموزش‌های تجربی و قبل از استخدام (7/14%) کسب کرده‌اند.

  نتیجه‌گیری: آموزش ضمن خدمت، نقش اساسی در افزایش توانمندی بازرسین بهداشت محیط از دیدگاه خودشان داشته است. بنابراین برای ارتقای توانمندی آنان لازم است بر روی برنامه‌ریزی و طراحی آموزش‌های ضمن خدمت تخصصی تأکید بیش‌تری به عمل آید. همچنین پیشنهاد می‌گردد، برنامه‌های درسی دانشگاهی آنان در صورت امکان باتوجه به توانمندی‌های مورد نیاز بازرسین غنی‌تر گردد.

متن کامل [PDF 172 kb]   (1424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/11/14 | پذیرش: 1393/5/26 | انتشار: 1393/6/25 | انتشار الکترونیک: 1393/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education