دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 290-282 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadirizi S, Bahadoran P, Fahami F, Ehsanpour S. The Effect of Teaching through Demonstration on Midwifery Student's Self-efficacy in Delivery Management. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (4) :282-290
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3104-fa.html
محمدی ریزی سهیلا، بهادران پروین، فهامی فریبا، احسانپور سهیلا. تأثیر روش تدریس نمایشی (Demonstration)بر خودکارآمدی دانشجویان مامایی در اداره زایمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (4) :282-290

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3104-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ، ehsanpour@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (10196 مشاهده)

مقدمه: روش‌های آموزشی فعال به طور وسیع در آموزش دانشجویان مامایی در حال افزایش است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر روش تدریس نمایشی (Demonstration) بر خودکارآمدی دانشجویان مامایی در اداره زایمان بود.

روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی 30 کارورز رشته مامایی که به روش سرشماری انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه مساوی (هر گروه شامل 15 نفر) تقسیم شدند، انجام گردید. پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی توسط هر دو گروه (تدریس نمایشی و تدریس معمول) قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی ، تی دانشجویی و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری کم‌تر از 05/0 در نظر گرفته شد.

نتایج: نتایج آزمون تی تست نشان داد که بین میانگین نمره خودکارآمدی قبل از آموزش در هر دو گروه تفاوتی معناداری نداشت در حالی که بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت آماری معناداری یافت شد (43/1-, t= 001/0p=). نتایج آزمون تی زوجی نیز نشان داد که بین میانگین نمره خودکارآمدی بعد از مداخله در هر دو گروه شاهد و تجربی تفاوت آماری معناداری وجود داشت (به ترتیب 30/1-, t= 002/0 p=و 12/5-t= , 024/0p=) همچنین میزان افزایش نمره خودکارآمدی در گروه تجربی 89 درصد ودر گروه شاهد 23درصد بود (014/0p=)

نتیجه‌گیری: روش تدریس نمایشی می‌تواند موجب افزایش سطح خودکارآمدی دانشجویان مامایی در اداره مراحل زایمان شود. بنابراین استفاده از این روش آموزشی به عنوان یک روش یادگیری مؤثر توصیه می‌شود.

 

متن کامل [PDF 173 kb]   (2237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/11/10 | پذیرش: 1393/3/17 | انتشار: 1393/4/2 | انتشار الکترونیک: 1393/4/2

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education