Karimi Moonaghi1 H, Mohammady A, SalehMoghaddam A, Gholami H, Karshki H, zamanian N. Comparing the Effects of Cooperative Learning to Lecture Trainings on the Motivational Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (5) :393-402
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3096-fa.html
کریمی مونقی حسین، محمدی اعظم، صالح مقدم امیر رضا، غلامی حسن، کارشکی حسین، زمانیان نازنین. مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :393-402
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3096-fa.html
دکتر حسین کریمی مونقی (دانشیار)، 1- گروه داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامائی 2- گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانkarimih@mums.ac.ir ، KarimiH@mums.ac.ir
چکیده: (39467 مشاهده)
مقدمه: یادگیری خود تنظیمییک رویکرد مهم آموزشی و پژوهشی است که تحت تأثیر باورهای انگیزشی قرار میگیرد. برخی روشهای آموزشی بر باورهای انگیزشی و خود تنظیمیمؤثرتر است. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمیدر دانشجویان انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی در دانشجویان کارشناسی پرستاری و مامایی ترم 6 (50 نفر) در درس مدیریت در نیم سال دوم تحصیلی 89- 1388 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی 6 جلسهی 2 ساعته اجرا گردید. دانشجویان بر اساس طرح بلوک تصادفی کامل در گروههای آموزشی یادگیری مشارکتی و سخنرانی قرار گرفتند. ابزار سنجش، پرسشنامههای روا و پایای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی MSLQ پینتریچ و دی گروت (Pintrich & De Groot) و مشخصات دموگرافیک بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تی، من ویتنی، کای اسکوئر، آنالیز واریانس، تحلیل کوواریانس صورت گرفت.
نتایج: میانگین خرده آزمونهای باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمیدر گروه یادگیری مشارکتی به طور معناداری بیشتر از گروه سخنرانی بود (05/0>p) و میانگین اضطراب امتحان در گروه یادگیری مشارکتی به طور معناداری کمتر از گروه سخنرانی بود (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد میشود با بهکارگیری روشهای آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان در موضوعات آموزشی شده تا زمینه برای افزایش باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمیفراهم گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/11/6 | پذیرش: 1393/3/18 | انتشار: 1393/5/5 | انتشار الکترونیک: 1393/5/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول