Sadeghnezhad H, Khazaei T, Nasiri A. Comparing the Effect of Concept Mapping to Clinical Simulation on Emergency Medical Students` Clinical Decision Making. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (3) :241-251
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3074-fa.html
صادق نژاد حسین، خزاعی طیبه، نصیری احمد. مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و شبیهسازی بالینی بر تصمیمگیری بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :241-251
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3074-fa.html
، thayebekh@yahoo.com
چکیده: (19815 مشاهده)
مقدمه: استفاده از روشهای آموزشی مناسب میتواند مهارت تصمیمگیری در موقعیتهای اورژانس را افزایش دهد. با توجه به اهمیت تصمیمگیری امدادگران در پیشگیری از حادتر شدن مشکلات و حفظ امنیت بیماران در اولین سطح مراقبتی، این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی (نقشه مفهومی و شبیهسازی بالینی ) بر تصمیمگیری بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی انجام شد.
روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی تعداد 44 نفر از دانشجویان فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با روش سرشماری وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه شبیهسازی و نقشه مفهومی قرار گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون، طی 3 کارگاه آموزشی مراحل تصمیمگیری در گروه شبیهسازی روی مانکن و در گروه نقشه مفهومی با ترسیم نقشه مفهومی آموزش داده شد. پسآزمون بلافاصله و آزمون یادداری 1 ماه بعد از اجرای دوره انجام شد. برای جمعآوری دادهها، از کارتهای تصمیم بالینی و شیوه کیوسورت با طرح سه سناریوی تروما استفاده شد. دادهها با استفاده ازآزمون آماری آنالیز واریانس تکرار شونده و تی مستقل در سطح معناداری 05/ 0تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمرات پیشآزمون دانشجویان دو گروه تفاوت آماری معناداری نشان نداد. میانگین و انحراف معیار نمرات تصمیمگیری بالینی از مجموع 48 نمره درگروه شبیهسازی در مرحله پیشآزمون68/3±95/34، پسآزمون 04/3±59/44 و آزمون یادداری 98/2±54/41 و به همین ترتیب در گروه نقشه مفهومی 55/4±18/34 ،46/3±50/42 و 63/3±50/39بود که تفاوت معنادار (001/0>p) داشت. تفاوت میانگین نمرات پسآزمون با پیشآزمون در گروه نقشه مفهومی (99/3±31/8) نسبت به گروه شبیهسازی بالینی (38/4±63/9)که اختلاف آماری معنادار نداشت.
نتیجهگیری: روش نقشه مفهومی و روش شبیهسازی بالینی هر دو میتوانند تصمیمگیری بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی را ارتقا دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/10/23 | پذیرش: 1393/2/21 | انتشار: 1393/3/5 | انتشار الکترونیک: 1393/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول