Heydari A, Shokouhi Targhi E. The Effect of an Educational-Orientation Program Upon Professional Self-Concept of Undergraduate Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (6) :438-494
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3057-fa.html
الهه شکوهی طرقی، دانشآموخته کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران، shokouhie@yahoo.com ، shokouhie@yahoo.com
چکیده: (13423 مشاهده)
مقدمه: خودپنداره حرفهای، درک فرد از خود به عنوان یک فرد حرفهای است و بر چگونگی تفکر، تکامل نقش و عملکرد حرفهای وی تأثیر دارد. در سالهای اخیر، بالا بردن خودپنداره به عنوان یک هدف جهانی در آموزش عالی به ویژه در رشته پرستاری مطرح شده است. لذا، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی-توجیهی بر خودپنداره حرفهای دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری انجام گردید.
روشها: طی یک مطالعهی تجربی، 50 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند انتخاب و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. واحدهای پژوهش در هر دو گروه، پرسشنامههای مطالعه را قبل از ارائه برنامه آموزشی، بلافاصله و سه هفته بعد از مداخله تکمیل نمودند. گروه شاهد تنها آموزشهای معمول در دوره کارشناسی پرستاری و گروه تجربی 6 جلسه آموزشی-توجیهی را به صورت هفتگی دریافت نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تی مستقل، آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر و آنالیز واریانس دو طرف استفاده شد.
نتایج: بر اساس یافتههای مطالعه، تفاوت معناداری بین میانگین نمره خود پنداره پرستاری در مراحل قبل (4/26±5/169)، بلافاصله بعد از مداخله (6/22±40/178) و سه هفته بعد(6/25±4/184) از 216 نمره مشاهده گردید (003/0≥P)، در حالی که این تفاوت در گروه شاهد معنادار نبود (65/0=P). بدین ترتیب که انجام مداخله باعث افزایش میانگین نمره خودپنداره در مراحل بعد از مداخله شده بود. همچنین، بیشترین تغییر در میان ابعاد خودپنداره حرفهای، در بعد خودپنداره عمومی مشاهده گردید.
نتیجهگیری: آموزشهایی که با اهداف معین جهت تکامل حرفهای دانشجویان پرستاری طرح ریزی میشوند و تصویر مثبتی از حرفه پرستاری ارائه مینمایند، میتوانند منجر به افزایش خودپنداره حرفهای دانشجویان پرستاری گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/10/10 | پذیرش: 1393/5/14 | انتشار: 1393/6/11 | انتشار الکترونیک: 1393/6/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول