دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 147-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinpour Z, Heshmati Nabavi F, Emami moghadam Z, Behnam vashani H, Hasanzadeh F. Comparing Professional Confidence in Midwifery Students and Clinical Midwives. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2) :137-147
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3040-fa.html
حسین پور زهره، حشمتی نبوی فاطمه، امامی مقدم زهرا، بهنام وشانی حمیدرضا، حسن زاده فرزانه. بررسی و مقایسه اعتماد حرفه‌ای در دانشجویان و شاغلین بالینی مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :137-147

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3040-fa.html


، Emamiz@mums.ac.ir
چکیده:   (36376 مشاهده)
مقدمه: اعتمادحرفه‌ای یک ویژگی مطلوب ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی است و ماما به عنوان اولین فرد در تماس با مددجو باید دانش و مهارت کافی برای ارائه خدمات بالین را داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه میزان اعتماد حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی و شاغلین بالینی این رشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1392 انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، اعتمادحرفه‌ای کلیه دانشجویان مامایی و نمونه‌ای سهمیه‌ای از شاغلین بالینی مامایی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1392 با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته مورد بررسی قرارگرفت. روایی ابزار پژوهش از طریق تعیین ایندکس روایی محتوا و فاکتور آنالیز، و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج: 101 نفر(9/63 درصد) دانشجوی مامایی و 57 نفر(1/36 درصد) شاغلین بالینی مامایی در این پژوهش شرکت کردند. میانگین نمره اعتمادحرفه‌ای دانشجویان سال دوم 27/25±77/135، دانشجویان سال سوم، 36/26±149، دانشجویان سال چهارم، 53/27±03/141 و شاغلین بالینی مامایی 14/19±94/158 از مجموع 210 نمره بود. آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه، بین گروه‌ها از این نظر اختلاف آماری معناداری نشان داد(001/0=P). نتیجه‌گیری: آموزش‌های پایه توانسته‌ بودند سطح قابل قبولی از اعتماد حرفه‌ای را در دانشجویان سال‌های دوم و سوم ایجاد کنند، اما اعتماد حرفه‌ای در طی کارآموزی عرصه میزان مناسبی نداشت. نمره اعتماد حرفه‌ای شاغلین بالینی نسبت به دانشجویان مامایی مطابق انتظار بالاتر بود. به موازات افزایش توانایی‌ها دانشجویان در سال‌های بالاتر باید با ایجاد محیط بالینی حمایتی، زمینه توسعه اعتماد حرفه‌ای دانشجویان را به وجود آورد. بررسی و شناسایی عوامل کاهش‌دهنده اعتماد حرفه‌ای در پژوهش‌های آینده پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 225 kb]   (1643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/9/26 | پذیرش: 1393/1/24 | انتشار: 1393/2/7 | انتشار الکترونیک: 1393/2/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education