دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 422-411 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M. A Critical Review of Qualitative Articles in Journals’ Review Process: a Descriptive Exploratory Study. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (5) :411-422
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3035-fa.html
بهرامی مسعود. مروری نقادانه برمقالات تحقیقاتی کیفی در مرحله داوری مجلات: یک مطالعه کیفی توصیفی اکتشافی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :411-422

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3035-fa.html


دکتر مسعود بهرامی (دانشیار)، گروه پرستاری بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.bahrami@nm.mui.ac.ir ، bahrami@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (37733 مشاهده)
مقدمه: محققان ایرانی به شکل روزافزونی به انجام تحقیقات کیفی و انتشار مقالات منتج از آن در حوزه سلامت، علاقه پیدا کرده‌اند. با این وجود مطالعه‌ای نقادانه بر مقالات کیفی در مرحله داوری مجلات ایرانی یافت نشد. هدف این پژوهش مروری نقادانه بر مقالات کیفی در مرحله داوری مجلات بود. روش‌ها: این مطالعه کیفی از نوع توصیفی اکتشافی در یک دوره زمانی بین سال‌های 1387 تا 1392 انجام شده است. بیش از 110مقاله که از سوی چند مجله ایرانی برای داوری به نویسنده این مقاله ارسال شده بود، مورد تحلیل کیفی قرار گرفت. موضوعات این مقالات عمدتا در ارتباط با پرستاری، مامایی و آموزش در علوم پزشکی بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از دو مرحله کدگذاری باز (open coding) و محوری (axial coding) اشتروس و کوربین (Strauss and Corbin) انجام شد. نتایج: مشکلات شایع موجود در مقالات مورد بررسی، عدم بیان خلاء (چالش) در مطالعات قبلی، عدم بیان تجارب قبلی یا علائق پژ‍‍وهشگر و فقدان یک پیام جدید یا جذاب بود که تحقیق در واقع برای انتقال آن پیام انجام شده است. از مشکلات دیگر می‌توان به انتخاب روش‌شناسی نامناسب، عدم ذکر جزییات کافی از روش‌های مورد استفاده و بالاخره عدم اشباع کافی طبقات اصلی اشاره کرد. نتیجه‌گیری: مشکلات طبقه‌بندی شده در مقالات مورد بررسی کاملاً با یکدیگر مرتبط است به نحوی که یک مشکل منجر به توسعه مشکل دیگر شده است. علاوه برمسائل مربوط به نگارش مقاله، بسیاری از مشکلات به مرحله اجرای عملیات تحقیق مربوط می‌شد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به عنوان راهنمای محققان جهت انجام و گزارش بهتر نتایج طرح‌های تحقیقاتی کیفی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 238 kb]   (2064 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1392/9/24 | پذیرش: 1393/4/22 | انتشار: 1393/5/6 | انتشار الکترونیک: 1393/5/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education