Mousavi Bazaz M, Zabihi zazoly A, Karimi Moonaghi H. Cross-Cultural Competence, an Unknown Necessity in Medical Sciences Education a Review Article. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2) :122-136
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3018-fa.html
موسوی بزاز مجتبی، ذبیحی ززولی عاطفه، کریمی مونقی حسین. صلاحیت بین فرهنگی، ضرورتی ناشناخته در آموزش علوم پزشکی: مقاله مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :122-136
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3018-fa.html
، zabihia901@mums.ac.ir
چکیده: (39004 مشاهده)
مقدمه: صلاحیت بین فرهنگی به عنوان جزیی بنیادی از حرفهایگرایی (Professionalism)، در حوزه علوم پزشکی به دلیل تنوع فرهنگی مراجعین (به خصوص دانشجویان و بیماران) جایگاه منحصر به فردی دارد. با وجود اهمیت فراوان این صلاحیت هنوز ابعاد آن در کشور ناشناخته مانده است. لذا در این مطالعه به تبیین صلاحیت فرهنگی، اهمیت آن در جامعه پزشکی، چگونگی سنجش و آموزش آن و جایگاه آن در ایران پرداخته شده است.
روشها: دراین مقاله مروری ابتدا منابع کتابخانهای و اینترنتی مختلف نظیر سایتهای sceince direct، magiran، SID، pub med، Proquest با کلید واژههای فارسی و انگلیسی صلاحیت بین فرهنگی، سنجش، آموزش و اعضای هیأتعلمی به صورت ترکیبی و مجزا جستجو و پس از مرور مقالاتی که با موضوع ارتباط بیشتری داشتند، انتخاب و مطالب آنها استخراج شد.
نتایج: از مجموع 131 مقاله بررسی شده مستندات 68 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد. با توجه به ابعاد مختلف موضوع، در سه طبقه،"اهمیت صلاحیت بین فرهنگی، آموزش صلاحیت بین فرهنگی و ارزیابی صلاحیت بین فرهنگی" دستهبندی گردید . صلاحیت فرهنگی مجموعهای از دانش، نگرش و رفتارهای مناسب است که همراه با هم به کار میروند و فرد را قادر میسازند تا به طور مؤثر در شرایط متفاوت فرهنگی کار کند. در حوزه مراقبت، پیوند واضحی بین صلاحیت فرهنگی، بهبود کیفیت، پیشرفت پیامدهای سلامتی و حذف نابرابریهای قومی وجود دارد. در حوزه آموزش، یک دانشکده مناسب از نظر فرهنگی، مکانی است که برای توسعه فردی دانشجویان فرصتی ارائه داده و امکان توسعه گروههای مختلف فرهنگی را تسهیل نماید. بنابراین مدرسان علوم پزشکی باید نگرش، رفتار و دانش چند فرهنگی به منظور پاسخگویی مناسب به تنوع فرهنگی مراجعین (به خصوص دانشجویان و بیماران) داشته باشند.
نتیجهگیری: با توجه به این که متغیرهای فرهنگی در کشور ما متأثر از عوامل گوناگونی است، ضروری است که این پدیده در شرایط فرهنگی ما بررسی شود و در خصوص راهکارهای آموزشی و سنجش آن در اساتید و دانشجویان برنامهریزی جامعی صورت گیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1392/9/13 | پذیرش: 1392/12/18 | انتشار: 1393/2/6 | انتشار الکترونیک: 1393/2/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول