دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 )                   جلد 13 شماره 10 صفحات 885-869 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Fakhari M. Feedback in Clinical Education: Concept, Barriers, and Strategies. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (10) :869-885
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3015-fa.html
حقانی فریبا، فخاری محمد. بازخورد در آموزش بالینی: بسط مفهوم، موانع و راه‌کارها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (10) :869-885

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3015-fa.html


، fakharedc@gmail.com
چکیده:   (13900 مشاهده)
مقدمه: بازخورد همانند آینه‌ای است که فرد عملکرد خود را در آن مشاهده می‌نماید و یک جزء مهم در آموزش پزشکی محسوب می‌گردد، لیکن یکی از نقاط مغفول مانده و نیازمند توجه در آموزش پزشکی محسوب می‌گردد. آشنایی با راه‌کارها و روش‌های بهبود بازخورد در بالین برای اساتید پزشکی یک ضرورت است. هدف این مقاله بررسی و بسط مفهوم بازخورد، بررسی عوامل مؤثر بر آن، مدل‌ها و راه‌کارهای منتشر شده در متون علمی و پژوهشی در این زمینه است. روش‌ها: در این مطالعه با استفاده از کلمات کلیدی بازخورد به همراه آموزش، بالینی و پزشکی، کلیه مقالاتی که در زمینه بازخورد در آموزش بود، مورد جستجو قرار گرفت. برای جستجوی مقالات از طریق پایگاه‌های مقالات Magiran, SID , Irandoc، ERIC و موتور جستجوی گوگل اسکالر(Google Scholar) اقدام گردید. سپس تنها مقالاتی که به صورت تمام متن از این پایگاه‌ها قابل دستیابی بود مورد استفاده قرار گرفت. مقالات فارسی زبان از سال 1380 به بعد و در مقالات لاتین سال 2000 مبنا قرار داده شد. بعد از جستجوی پایگاه‌ها در مجموع 83 مقاله به دست آمد. تمام مقالات مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد 33 مقاله به دلیل عدم ارتباط با موضوع کنار گذاشته شد و در نهایت 50 مقاله مناسب تشخیص داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: در مقالات تعاریف متعددی از بازخورد وجود دارد، یکی از علل عدم توافق اساتید و فراگیران بر مفهوم بازخورد، وجود برداشت‌های متفاوت از این مفهوم است. عوامل بسیاری بر بازخورد و تأثیر آن بر عملکرد فراگیر وجود دارد. مهم‌ترین عامل در این زمینه خود فراگیران هستند. چون فراگیران در دریافت بازخورد فعالانه عمل می‌کنند. در زمینه بهبود شیوه‌های ارائه بازخورد، مدل‌های متعددی معرفی شده‌است. نقطه مشترک تمامی آنها استفاده از مدل ساندویچ بازخورد و خود ارزیابی فراگیر از عملکرد خود است. همچنین اخیراً به استفاده از کارت بازخورد در جهت عینی نمودن بازخوردهای ارائه شده توجه زیادی شده‌است. از فراگیران هم در زمان بازخورد انتظاراتی وجود دارد که باید از ان آگاه باشند. نتیجه‌گیری: بازخورد از اهمیت بالایی در آموزش و کمک به یادگیری برخوردار است. شناخت عوامل مؤثر بر بازخورد برای اساتید پزشکی ضروری است. اگرچه در متون راه‌کارها، مدل‌ها و پیشنهادات متعددی برای کمک به اساتید وجود دارد، ولی از آنجا که تأثیرات بازخورد وابسته به زمینه است لازم است اثر بخشی این شیوه‌ها بر پیامدهای یادگیری در آموزش بالینی مورد تحقیق قرار گیرد.
متن کامل [PDF 304 kb]   (2655 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1392/9/12 | پذیرش: 1392/10/24 | انتشار: 1392/10/24 | انتشار الکترونیک: 1392/10/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education