Vali L, Shokoohi M, Beigzadeh A. Characteristics of a Capable University Teacher the Viewpoints of Faculty Members of Health Services Management Department in Iranian Medical Universities. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2) :90-100
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3012-fa.html
والی لیلا، شکوهی مصطفی، بیگ زاده امین. ویژگیهای یک استاد توانمند از دیدگاه اساتید گروه رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :90-100
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3012-fa.html
، A.Beigzadeh@kmu.ac.ir
چکیده: (36448 مشاهده)
مقدمه: اعضای هیأتعلمی به عنوان ارکان اصلی دانشگاهها، نقش مهمی درکیفیت نظام آموزش عالی دارند. با شناخت ویژگیهای مطلوب اعضای هیأتعلمی میتوان کیفیت آموزشی و اثربخشی نظام آموزشی را ارتقا بخشید. هدف از انجام این پژوهش تعیین ویژگیهای یک استاد توانمند از دیدگاه اساتید رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.
روشها: در این مطالعه توصیفی که به صورت مقطعی انجام شد، جامعه آماری آن را کلیه اعضای هیأتعلمی تمام وقت رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل دادند. نمونهگیری به روش سر شماری و شامل کل جامعه پژوهش بود (45نفر). ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که روایی محتوا و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه در6 حیطه طراحی گردید که با معیار پنج درجهای لیکرت ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل) استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که اولویتهای اساتید، حیطههای روش تدریس (31/0±50/4) و قوانین آموزشی (54/0±26/4) بود. میانگین نمره دیدگاه اساتید زن برابر 31/0±99/3 و در اساتید مرد برابر 30/0±24/4 بود که از نظر آماری این تفاوت معنادار بود (03/0=P). میانگین کل نمره در افراد بالای 40 سال برابر 33/0±08/4 و در افراد زیر 40 سال برابر 25/0±30/4 بود که تفاوت آن از نظر آماری معناداربود(03/0=P) .
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که خصوصیات و ویژگیهای استاد توانمند از نظر اساتید رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در کلیه حیطههای مورد بررسی به خصوص حیطههای روش تدریس، قوانین آموزشی، شخصیت فردی و ارتباط بین فردی از عوامل مهم در ارتقای نظام آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزش به شمار میرود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1392/9/8 | پذیرش: 1393/1/18 | انتشار: 1393/2/1 | انتشار الکترونیک: 1393/2/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول