دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 173-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farajpour A, Amini M, Pishbin E, Arshadi H, Sanjarmusavi N, Yousefi J et al . Teachers’ and Students’ Satisfaction with DOPS Examination in Islamic Azad University of Mashhad, a Study in Year 2012. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2) :165-173
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2941-fa.html
فرج پور آرزو، امینی میترا، پیش بین الهام، ارشدی حمیدرضا، سنجر موسوی ناصر، یوسفی جمشید و همکاران.. رضایت‌مندی کارورزان پزشکی و اساتید از اجرای آزمون داپس در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد سال 1391. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :165-173

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2941-fa.html


، ar.farajpour@gmail.com
چکیده:   (39513 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی بخش اساسی و لاینفک پزشکی است. یک روش مطلوب ارزیابی دانشجو، علاوه بر معتبر و روا بودن باید دارای تأثیر مثبت بر یادگیری دانشجو، قابل اجرا و مورد قبول اساتید و دانشجویان نیز باشد، لذا این پژ‍وهش با هدف بررسی رضایت‌مندی دانشجویان و اساتید از آزمون داپس در ارزیابی دانشجویان انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه آزمایشی به روش تک گروه پس آزمون بود که در آن 60 کارورز پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان‌های آموزشی 22 بهمن و آریا مشهد، پس از اخذ رضایت آگاهانه و آموزش و توجیه نسبت به اجرای روش ارزیابی داپس در دوره یک ماهه بخش اورژانس، وارد مطالعه شدند. آزمون‌گران (23 نفر) شامل اساتید گروه و سایر افراد حرفه‌ای مثل پرستاران بخش بودند. انتخاب هفت مهارت پایه پزشکی و تهیه چک‌لیست‌های ارزیابی مهارت‌ها توسط پانل خبرگان انجام گرفت و دانشجویان دو مهارت را از این میان انتخاب و به روش داپس اجرا نمودند. یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته در مقیاس لیکرت (نمره صفر تا 3) جهت بررسی دیدگاه دانشجویان و آزمون‌گران در حیطه‌های قابلیت اجرا، اثرات آموزشی و رضایت‌مندی پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون تی student یک نمونه‌ای و دو نمونه‌ای استفاده شد. نتایج: از دید دانشجویان قابلیت اجرا، تأثیرات آموزشی و رضایت‌مندی امتیازات به طور معناداری از عدد 50 (متوسط نمره مورد انتظار) بیش‌تر بود و تأثیر آموزشی و یادگیری در این میان از بالاترین امتیاز (8/14±78) برخوردار بود. رضایت‌مندی از نظر آزمون‌گران در زمینه‌های یاد شده نیز به طور معناداری بیش از عدد 50 بود. رضایت‌مندی از آزمون دراین میان از بالاترین امتیاز (6/11±7/76) برخوردار بود. نتیجه‌گیری: با توجه به منطبق بودن ارزیابی به شیوه داپس بر اهداف عملکردی کوریکولوم پزشکی و نظر دانشجویان و آزمون‌گران که آن را یک روش ارزیابی قابل قبول و با قابلیت اجرایی در مراکز آموزشی درمانی موجود دانستند و از اجرای آن رضایت‌مندی داشتند، بنابراین اجرای آن در ارزیابی صلاحیت‌های بالینی دانشجویان پزشکی سال آخر توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 300 kb]   (1783 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1392/7/17 | پذیرش: 1392/12/18 | انتشار: 1393/2/14 | انتشار الکترونیک: 1393/2/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education