Mohammad Alizadeh Charandabi S, mirghafourvan M, rahmani A, seidi S, safari E, mahini M et al . The Effect of Software on Knowledge and Performance of Teenage Girls toward Puberty Hygiene: a Randomized Controlled Trial. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2) :110-121
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2940-fa.html
محمدعلیزاده چرندابی سکینه، میرغفوروند مژگان، رحمانی آزاد، صیدی سیمین، صفاری الناز، مهینی مینو و همکاران.. تأثیر نرمافزار رایانهای بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :110-121
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2940-fa.html
، Saghi.sima@gmail.com
چکیده: (36555 مشاهده)
مقدمه: امروزه تمایل زیادی به استفاده از روشهای آموزشی مبتنی بر کامپیوتر برای نوجوانان وجود دارد. با توجه به محدودبودن تعداد مطالعات انجام گرفته در مورد اثربخشی این روشها در زمینه آموزش بهداشت بلوغ، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر نرمافزار رایانهای بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ انجام شد.
روشها: این کارآزمایی تصادفی کنترل شده بر روی 621 نوجوان دختر مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی که قاعدگی را تجربه کرده بودند، در شهر تبریز در سال 92-1391 اجرا گردید. 21 مدرسه انتخاب شده تصادفی، بر اساس نمره عملکرد پیشآزمون دانشآموزان، همسانسازی شدند و به طور تصادفی و به تعداد مساوی در گروههای کتابچه، نرمافزار و بدون مداخله تخصیص داده شدند. آگاهی و عملکرد با استفاده از پرسشنامههای خودگزارشی در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به فاصله یک ماه جمعآوری شد. جهت مقایسه نمرات پس از مداخله در سه گروه از آزمون رگرسیون خطی با کنترل مقادیر پایه و اثر خوشه استفاده شد.
نتایج: نمره آگاهی پسآزمون، در گروه نرمافزار به طور معناداری در مقایسه با هر دو گروه کتابچه (1/13میانگین تفاوت تطبیقیافته) و بدون مداخله ( 3/16 میانگین تفاوت تطبیقیافته) بیشتر بود (001/0>p). تفاوت معناداری از نظر ارتقای نمره عملکرد افراد بین گروه نرمافزار با گروه کتابچه و بدون مداخله وجود نداشت.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان میدهد که میتوان جهت ارتقای آگاهی دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ از روش نرمافزار رایانهای استفاده نمود. البته با توجه به محدودیتهای مطالعه و عدم تأثیر نرمافزار بر عملکرد نوجوانان، انجام مطالعات طولانیتری در این زمینه توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/7/17 | پذیرش: 1392/9/28 | انتشار: 1393/2/3 | انتشار الکترونیک: 1393/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول