Garavand H, Kareshki H, Ahanchian M. The Relationship between Self-efficacy in Research and Research Performance A study on Students of Medical Sciences University of Mashhad. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (1) :41-51
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2928-fa.html
گراوند هوشنگ، کارشکی حسین، آهنچیان محمد رضا. رابطه بین خودکارآمدی پژوهشی با عملکرد پژوهشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (1) :41-51
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2928-fa.html
، hoshanggaravand@gmail.com
چکیده: (19491 مشاهده)
مقدمه: از جذابترین حیطههای که اثرات خودکارآمدی و احساس اطمینان در آن مورد بررسی قرار گرفته است، حیطه تحقیق و پژوهش است که در ایران کمتر به آن پرداخته شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی پژوهشی با عملکرد پژوهشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکدههای پرستاری و مامایی، داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درسال تحصیلی 91-1390بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی بر اساس دانشکده محاسبه شد و تعداد 185دانشجو در این پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون، رگرسیون، و آزمون t گروههای مستقل استفاده شد.
نتایج: بین خودکارآمدی پژوهشی و همهی مؤلفههای آن (به جز خودکارآمدی آماری) با عملکرد پژوهشی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0> P). نتایج ضریب رگرسیون ساده نشان داد که کل مقیاس خودکارآمدی پژوهشی قادر به پیشبینی عملکرد پژوهشی دانشجویان است (05/0 >p) و نتایج ضرایب بتا رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین هفت خرده مؤلفه خودکارآمدی پژوهشی فقط خرده مؤلفهی گزارشنویسی قادر به پیشبینی عملکرد پژوهشی است (05/0> P). همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ عملکرد پژوهشی تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: برای این که بتوان عملکرد پژوهشی دانشجویان را ارتقا داد باید احساس اطمینان دانشجویان نسبت به تواناییهایشان و تصور آنها از مهارتهای پژوهشیشان را بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1392/7/13 | پذیرش: 1392/9/7 | انتشار: 1392/12/27 | انتشار الکترونیک: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول