دوره 13، شماره 11 - ( 11-1392 )                   جلد 13 شماره 11 صفحات 949-942 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi A, Yaghmaei F, Zaeiry F. Psychometric Evaluation of “Teachers’ Sense of Efficacy Scale” (TSES). Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11) :942-949
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2800-fa.html
شمسی عزیز، یغمایی فریده، زایری فرید. روانسنجی “مقیاس حس خودکارآمدی مدرس”. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :942-949

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2800-fa.html


، azizshamsi65@gmail.com
چکیده:   (7950 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی مدرس یعنی میزان باور مدرس به این که می‌تواند بر رفتار و موفقیت تحصیلی یادگیرندگان تأثیر بگذارد. جهت اندازه‎گیری خودکارآمدی مدرسان ابزاری روا و پایا در ایران وجود ندارد. لذا این مطالعه با هدف ترجمه و روانسنجی"مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" انجام شد. روش‌ها: این پژوهش توصیفی در بین مدرسین دانشکده‌های پرستاری و مامایی تهران انجام شد. پرسشنامه توسط کلیه مدرسین دانشکده‌ها که شامل ۱۴۰ نفر بودند تکمیل شد. در این مطالعه "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" ترجمه و سپس شاخص روایی محتوا، صوری و هم‌زمان و پایایی آن با روش همسانی درونی و روش باز آزمایی پس از دو هفته بررسی شد. نتایج: شاخص روایی محتوای "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس"، در قسمت مربوط بودن 79/0، واضح بودن 62/0 و روان بودن 51/0 به‌دست آمد. روایی صوری مقیاس با توجه به نظرات ‌شرکت‌کنندگان و متخصصین بررسی و تأیید شد. روایی هم‌زمان "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" با "مقیاس خودکارآمدی عمومی" شرر و همکاران مورد بررسی قرار گرفت و میزان همبستگی آن 71/0 به دست آمد. همچنین آلفای کرونباخ مقیاس 93/0 و پایایی به روش باز آزمایی، 96/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" ابزاری روا و پایا برای سنجش میزان خودکارآمدی مدرسین در جامعه فارسی زبان است.
متن کامل [PDF 250 kb]   (2572 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/5/1 | پذیرش: 1392/9/28 | انتشار: 1392/11/8 | انتشار الکترونیک: 1392/11/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education