، azizshamsi65@gmail.com
چکیده: (7950 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی مدرس یعنی میزان باور مدرس به این که میتواند بر رفتار و موفقیت تحصیلی یادگیرندگان تأثیر بگذارد. جهت اندازهگیری خودکارآمدی مدرسان ابزاری روا و پایا در ایران وجود ندارد. لذا این مطالعه با هدف ترجمه و روانسنجی"مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی در بین مدرسین دانشکدههای پرستاری و مامایی تهران انجام شد. پرسشنامه توسط کلیه مدرسین دانشکدهها که شامل ۱۴۰ نفر بودند تکمیل شد. در این مطالعه "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" ترجمه و سپس شاخص روایی محتوا، صوری و همزمان و پایایی آن با روش همسانی درونی و روش باز آزمایی پس از دو هفته بررسی شد.
نتایج: شاخص روایی محتوای "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس"، در قسمت مربوط بودن 79/0، واضح بودن 62/0 و روان بودن 51/0 بهدست آمد. روایی صوری مقیاس با توجه به نظرات شرکتکنندگان و متخصصین بررسی و تأیید شد. روایی همزمان "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" با "مقیاس خودکارآمدی عمومی" شرر و همکاران مورد بررسی قرار گرفت و میزان همبستگی آن 71/0 به دست آمد. همچنین آلفای کرونباخ مقیاس 93/0 و پایایی به روش باز آزمایی، 96/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" ابزاری روا و پایا برای سنجش میزان خودکارآمدی مدرسین در جامعه فارسی زبان است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1392/5/1 | پذیرش: 1392/9/28 | انتشار: 1392/11/8 | انتشار الکترونیک: 1392/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول