[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 23-31 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
حسن بابامحمدی، حسین خلیلی
چکیده:   (21731 مشاهده)
مقدمه امروزه ارتقای سطح مهارت‌های تفکر انتقادی، یک نتیجه قابل انتظار از تحصیلات عالی دوره کارشناسی و بالاتر به حساب می‌آید. به منظور آشنایی با سطح مهارت دانشجویان پرستاری سمنان، مطالعه‌ای با هدف تعیین مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 انجام گرفت.روش‌ها در مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی، سطح مهارت‌های تفکر انتقادی 107 دانشجوی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده شامل آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب، حاوی 34 سوال چند گزینه‌ای با یک پاسخ صحیح در پنج حوزه مهارت‌های شناختی تفکر انتقادی (تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال استقرایی و قیاسی) بود. پرسشنامه پایا و روا، توسط نمونه‌ها تکمیل گردید. پس از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با آزمون‌های آماری ANOVA ، t، آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج میانگین نمرات دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری در آزمون مذکور به ترتیب 45/2±34/12 و 1/3±27/11 و با یکدیگر اختلاف معنی‌داری داشتند. تفکر انتقادی دانشجویان سال‌های مختلف کارشناسی پیوسته اختلاف معنی‌داری داشت، اما در دوره کارشناسی ناپیوسته، اختلاف معنی‌داری بین میانگین نمرات آزمون دانشجویان سال اول و دوم نبود. بین معدل نیم‌سال‌های قبل با نمرات آزمون مذکور همبستگی مثبت و معنی‌دار ولی ضعیف وجود داشت (r=0.31).بحث سطح تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته بالاتر بود. دانشجویان سال‌های بالاتر از مهارت‌های تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان سال پایین برخوردار بودند. به عبارتی، در دوره آموزش پرستاری پیوسته مهارت‌های تفکر انتقادی رشد یافته، ولی نقش مستقیم دانشگاه در آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، مهارت ها، دانشجویان پرستاری، کارشناسی پرستاری
متن کامل [PDF 205 kb]   (6056 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1383/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baba mohammadi H, Khalili H. Critical Thinking Skills of Nursing Students in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2004; 4 (2) :23-31
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-28-fa.html

بابامحمدی حسن، خلیلی حسین. مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :23-31

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-28-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331