Miri K, Malekzade J, Davoudi N, Mazloum S. How many Times of Intramuscular Injection and Intravenous Catheter Insertion is Essential for Learning? Developing Standards according to the Learning Curves. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :457-469
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2749-fa.html
میری خیزران، ملک زاده جواد، داودی نیره، مظلوم سیدرضا. چند بار انجام تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی برای یادگیری لازم است؟ تدوین استاندارد بر اساس منحنی یادگیری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :457-469
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2749-fa.html
، mazlomr@mums.ac.ir
چکیده: (13117 مشاهده)
مقدمه: هدف از آموزش بالینی، کسب تبحر در انجام مهارتهای بالینی و دستیابی به صلاحیت بالینی است. مهارتهای بالینی از طریق تکرار در انجام آموخته میشوند، لذا فراوانی انجام مهارتها با افزایش صلاحیت بالینی ارتباط دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین استاندارد آموزشی برای دفعات انجام مهارتهای تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی که از مهارتهای پایه و مهم پرستاری هستند، بر اساس منحنی یادگیری انجام شد.
روشها: این پژوهش از نوع توالی زمانی با شرکت 57 دانشجوی دوره کارشناسی رشته پرستاری در شهر مشهد در سال 1390 بود که به روش آسان انتخاب شدند. میزان تبحر در انجام مهارتهای بالینی با چکلیستی که روایی و پایایی آن با شاخص روایی محتوی و توافق مشاهدهگران (91/0=r) تأیید شده بود، جمعآوری گردید. مهارتها تا صاف شدن خط منحنی یادگیری تکرار شدند، سپس تحلیل دادهها با رسم منحنی یادگیری انجام شد.
نتایج: میانگین نمره میزان تبحر در انجام مهارت بالینی تزریق عضلانی در دفعه اول 5/21±4/62 (بر مبنای 100) بوده که در دفعه دهم تا 9/5±1/95 افزایش یافت. این میزان در مهارت برقراری خط وریدی در دفعه اول 3/10±9/36 و در دفعه سیزدهم 3/4±1/94 بود. استاندارد دفعات مورد نیاز انجام مهارتهای تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی بر اساس شاخص صاف شدن منحنی یادگیری به ترتیب هفت و هشت دفعه برآورد گردید. بر اساس شاخص دستیابی 75 درصد دانشجویان به 75 درصد تبحر، تعداد لازم دفعات انجام تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی به ترتیب شش و هفت دفعه برآورد گردید.
نتیجهگیری: به نظر میرسد انجام هفت تا هشت بار تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی، برای کسب تبحر دانشجویان ضروری است. همچنین، طراحی و اجرای دفترچه ثبت مهارتهای بالینی برای مستندسازی انجام این مهارتها ضروری مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1392/4/7 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول