noorifrotagheh A, Yazddani S, Foroughi M, Raeissadat S A, Mehrabi Y, saafi M, et al . The Effect of Formative Assessment and Giving Feedback on ECG Interpretation Skills among Cardiovascular Residents of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11) :931-941
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2741-fa.html
نوری فروتقه اعظم، یزدانی شهرام، فروغی مهنوش، رئیس السادات سید احمد، محرابی یداله، صافی مرتضی، و همکاران.. اثر ارزشیابی تکوینی و ارائه بازخورد بر مهارت تفسیر الکتروکاردیوگرام در دستیاران تخصصی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :931-941
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2741-fa.html
، ahmad_raeissadat@yahoo.com
چکیده: (8932 مشاهده)
مقدمه: گسترش حجم اطلاعات و یافتههای علمی در حوزههای مختلف دانش، نیاز به استفاده از فنآوری اطلاعات و شیوههای مناسب مدیریت آموزش از جمله کاربرد روشهای نوین ارزشیابی را ضروری ساخته است. مطالعات انجام شده بر روی برنامه آموزشی دستیاران قلب دانشگاههای علوم پزشکی کشور بیانگر این مطلب است که تاکنون کمتر به کاربرد روشهای نوین آموزش در تفسیر الکتروکاردیو گرام توجه شده است. این مطالعه به منظور بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی و ارائه بازخورد در آموزش مهارت تفسیر الکتروکاردیوگرام دستیاران تخصصی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 22 نفر دستیار تخصصی سال دوم و سوم قلب و عروق در دو مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید مدرس و طالقانی مورد بررسی قرار گرفتند. دستیاران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. کلیه دستیاران پس از انجام آزمون اولیه (پیشآزمون) طی20 جلسه در آزمون هفتگی در خصوص مهارت تفسیر الکتروکاردیوگرام شرکت کردند و پس از 10 و 20 آزمون مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند (میانآزمون و پسآزمون). به گروه مداخله پاسخ آزمونها (تفسیر الکتروکاردیوگرام) ارائه گردید و به گروه کنترل بازخوردی در خصوص پاسخ آزمونها داده نشد. در پایان مطالعه نتایج پیشآزمون، میانآزمون و پسآزمون در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. برای مقایسه میانگین نمره دستیاران از آزمون آماری T Test Pairedاستفاده گردید.
نتایج: از 22 دستیار تخصصی قلب و عروق مورد مطالعه، 9 نفر (90/40%) در گروه مورد و 13 نفر (09/59%) در گروه شاهد قرار داشتند. میانگین نمرات پیشآزمون در گروه مورد از 100 نمره 3/7±8/42 و گروه شاهد 7/3±4/41 بود. سطح مهارت تفسیر ECG در دو گروه در ابتدای مطالعه اختلاف معناداری نداشت (6/0p=). در هفته 22 مطالعه میانگین نمره پسآزمون دستیاران در گروه مورد به 4/2±5/94 و در گروه شاهد به 5/5±8/82 رسید. در هر دو گروه نسبت به پیشآزمون میانگین نمرات دستیاران به طور معناداری بهبود یافت. در گروه مورد (بازخورد) افزایش میزان نمرات به طور معناداری از گروه شاهد بیشتر بود (001/0p<).
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که ارزشیابی تکوینی (مستمر) و ارائه بازخورد در فراگیران موجب بهبود در مهارت تفسیر نوار قلب میشود بنابراین پیشنهاد میشود از آزمونهای تکوینی به همراه بازخورد در برنامه آموزشی و ارزشیابی دورههای آموزشی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1392/4/1 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/11/5 | انتشار الکترونیک: 1392/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول