Madarshahian F, Hassanabadi M, Khazaei S. Comparison of Attitude toward Attendance in Class Sessions and Grades of Courses for Students with and Without Absence. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (10)
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2740-fa.html
، f_madarshahian@yahoo.com
چکیده: (13124 مشاهده)
مقدمه: مهمترین مکان جهت تدریس، به خصوص موضوعات علمی دشوار، کلاس درس است. به دلیل نامشخص بودن نتایج بررسیهای محدود قبلی، در این مطالعه نگرش نسبت به حضور در کلاس درس و نمرات دروس دانشجویان دارا و فاقد غیبت مقایسه شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی طولی 69 دانشجوی ترم اول رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نمونهگیری سرشماری انتخاب و طی شش ترم تحصیلی (1389-1387) مطالعه شدند. غیبتهای دانشجویان در10 درس که توسط دو پژوهشگر تدریس گردید تعیین شد و سپس به دو گروه:"دارای غیبت"(4-3 غیبت مجاز در دروس 2واحدی) و"فاقد غیبت"(حداکثر 2-1 جلسه غیبت در دروس2 واحدی) تقسیم شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته جهت تعیین نگرش دانشجویان (20سؤال، نمره لیکرت: 5-1) نسبت به حضور در کلاس پس از تایید روایی وپایایی آن و نیز با فرم جمعآوری اطلاعات غیبتها و نمرات دروس جمعآوری شد. اطلاعات با آزمونهای کای دو و تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمره نگرش دانشجویان "دارای غیبت" نسبت به موانع آموزشی حضور در کلاس از مجموع 20 امتیاز (42/1±88/16(بالاتر از گروه "فاقد غیبت")02/2±47/15(بود (003/0=p). نمره نگرش دانشجویان "دارای غیبت" نسبت به موانع اجتماعی حضور در کلاس (38/1±08/17( بیشتر از دانشجویان "فاقد غیبت")91/1±95/15(بود (012/0=p)؛ اما نمره نگرش دانشجویان فاقد غیبت نسبت به فواید حضور در کلاس بالاتر از دانشجویان دارای غیبت بود (004/0=p). نمره کل دروس گروه "فاقد غیبت" بیشتر از گروه "دارای غیبت" بود (002/0=p).
نتیجهگیری: غیبت دانشجویان با کاهش نمرات دروس همراه بود. متعادل نمودن تعداد دروس و حجم کارورزی در ترمهای تحصیلی، کاهش اضطراب طی تدریس، ارتقای یادگیری دانشجویان و علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی میتواند درکاهش غیبت نقش داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1392/4/1 | پذیرش: 1392/5/27 | انتشار: 1392/10/14 | انتشار الکترونیک: 1392/10/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول