Jodat S, khazaei T, Sharifzadeh G, khazaei T. The Effect of Concept Map on Nurses' Critical Thinking and Clinical Decision Making in Neonatal Intensive Cares Unit. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11) :969-978
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2738-fa.html
جودت شکوفه، خزاعی طیبه، شریفزاده غلامرضا، خزاعی طاهره. تأثیر برنامه آموزشی نقشه مفهومی بر تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :969-978
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2738-fa.html
، thayebehk@yahoo.com
چکیده: (9155 مشاهده)
مقدمه: توانایی تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی یک ضرورت حرفهای در پرستاری است. نقشه مفهومی از روشهای آموزشی نوین و سازندهگرایی است که میتواند منجر به یادگیری معنادار و عمیق شود، لذا هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش نقشه مفهومی بر تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی پرستاران بود.
روشها: این پژوهش نیمه تجربی با روش پیش آزمون-پسآزمون بر روی 30 پرستار بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند در سال 1392 با روش سرشماری انجام شد. پنج سناریوی خاص بخش نوزادان به مدت 5 هفته متوالی با روش نقشه مفهومی به پرستاران آموزش داده شد. با استفاده از پرسشنامهای مشتمل بر 3 بخش: مشخصات دموگرافیک، سؤالات آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم "ب" و همچنین با استفاده از شیوه کیوسورت با کارتهای تصمیمگیری بالینی، دادهها در دو مرحله قبل و بعد از مداخله جمعآوری گردید و با استفاده ازآزمون تی زوج در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمره تفکر انتقادی ازمجموع 64 نمره 3/3±6/12قبل از مداخله به 1/5±26 بعد از مداخله و نمره تصمیمگیری بالینی از 9/4±3/84 به 9/1±2/98 افزایش معناداری نشان داد (001/0>p). همچنین این افزایش در نمره تصمیمگیری بالینی در افراد غیررسمی به طور معناداری بالاتر از افراد رسمی بود (5±5/16 در مقابل 9/3±4/11 با 004/0p=) و در افراد با سابقه کار کمتر از ده سال نیز به طور معناداری بالاتر از افراد با سابقه کار بیشتر بود (9/4±7/16 در مقابل 8/3±2/11 با002/0(p=.
نتیجهگیری: روش نقشه مفهومی توانست منجر به توسعه مهارتهای تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی در پرستاران شود از این رو بهتر است در آموزش بالینی پرستاران به کار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1392/3/29 | پذیرش: 1392/7/2 | انتشار: 1392/11/14 | انتشار الکترونیک: 1392/11/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول