دوره 13، شماره 11 - ( 11-1392 )                   جلد 13 شماره 11 صفحات 919-907 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahanchian M R, Bahmanabadi S, Arfa Balochi F. Predicting Students’ Self-Regulation based on their Personality Styles (NEO) in Faculty of Nursing and Midwifery of Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11) :907-919
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2737-fa.html
آهنچیان محمدرضا، بهمن آبادی سمیه، ارفع بلوچی فاطمه. پیش‌بینی خودتنظیمی دانشجویان بر اساس سبک‌های شخصیت (NEO) آنان در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :907-919

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2737-fa.html


، ahanchi8@um.ac.ir
چکیده:   (8611 مشاهده)
مقدمه: یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری، تربیت پرستارانی است که بتوانند با استفاده از دانش و مهارت خاص، خدمات شایسته‌ای را به افراد سالم و بیمار ارائه دهند، لازمه این امر برخورداری پرستاران از مهارت‌های خودتنظیمی در یادگیری است، از آنجا که عوامل بسیاری در خودتنظیمی نقش دارند، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پنج سبک شخصیت در خودتنظیمی دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گرفت. روش‌ها: دراین مطالعه توصیفی - همبستگی، جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1391-1390 بود. از این جامعه با استفاده از جدول مورگان 200 نفر نمونه پژوهش به روش خوشه‌ای تک مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های سبک‌های شخصیت 5 عاملی نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه خودتنظیمی عمومی میلر و براون جمع‌آوری شد. برای تجزیه تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج: تحلیل رگرسیون به روش هم‌زمان نشان داد که از بین پنج سبک شخصیت تنها دو بعد برون‌گرایی و وظیفه‌شناسی توانست بعد اجرا و برنامه‌ریزی خودتنظیمی را پیش‌بینی کند (05/0>p). همچنین از بین پنج بعد شخصیت تنها بعد روان‌نژندی توانست بعد تحقیق و ارزیابی خودتنظیمی را پیش‌بینی کند (001/0>p). یافته‌های مربوط به آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد که بین تمام سبک‌های شخصیت به جز روان‌نژندی بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). همچنین در ابعاد خودتنظیمی نیز بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود اساتید دانشجویان پرستاری و مامایی در آموزش این دانشجویان به ابعاد شخصیتی آنها توجه نمایند و متناسب با آن در جهت افزایش خودتنظیمی و خودنظم بخشی دانشجویان در یادگیری گام بردارند.
متن کامل [PDF 304 kb]   (2320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/3/29 | پذیرش: 1392/8/9 | انتشار: 1392/11/5 | انتشار الکترونیک: 1392/11/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education