Hoseini A, musareszaie A, Eslamian J. Awareness of Radiological Accidents and How to Deal with It: A Study of Nurses and Nursing Faculties of Isfahan University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (1) :78-86
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2735-fa.html
حسینی سیدعباس، موسی رضایی امیر، اسلامیان جلیل. آگاهی اساتید پرستاری و پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از حوادث پرتویی و نحوه مقابله با آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (1) :78-86
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2735-fa.html
، hoseini@nm.mui.ac.ir
چکیده: (17696 مشاهده)
مقدمه: در کنار کاربردهای صلحآمیز پرتوهای یونساز کاربردهای مخرب آنها همواره حیات امروز جامعه بشری را تهدید میکند. یکی از اقدامات عمده در بلایا و حوادث از جمله حوادث پرتویی رسیدگی به موقع و مراقبت پزشکی افراد حادثه دیده است و امروزه آشنایی با مقابله در برابر حوادث هستهای و پرتویی بخشی از آموزش مراقبتی مدرن را به خود اختصاص داده است. هدف از این مطالعه، بررسی آگاهی اساتید پرستاری و پرستاران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از حوادث پرتویی و نحوه مقابله با آن بود.
روشها: در این مطالعه توصیفیمقطعی، آگاهی 124 نفر از پرسنل پرستاری سه مرکز درمانی و اساتید پرستاری با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: 5/80% واحدهای مورد پژوهش زن و 5/19% مرد بودند. میانگین سن واحدهای مورد پژوهش (74/8±) 78/35 سال بود. از نظر مدرک تحصیلی، بیشتر واحدهای مورد پژوهش در بیمارستانهای منتخب، دارای مدرک کارشناسی بودند. آگاهی افراد شرکتکننده در این مطالعه از تجهیزات مانیتورینگ پرتوهای رادیواکتیو (29/68%)، آگاهی از رفع آلودگی مواد رادیواکتیودر محیط بیمارستان(5/52%)، آشنایی با پروتکل درمانی خاصی برای درمان مصدومین هستهای(1/52%)، آگاهی از روشهای حفاظت از خود در شرایط یک حادثه هستهای(57%) و آشنایی به پروتکل خاصی برای گزارش کردن موارد آسیب با تابشهای هستهای(5/47%) بود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از مطالعه و اهمیت آشنایی پرستاران دنیای امروز با امر مراقبت و درمان مصدومین حوادث پرتویی، اهمیت هرچه بیشتر گنجاندن مباحث مربوط به این مسأله در برنامه درسی دانشجویان پرستاری و نیز برنامهریزی برای آموزش مداوم پرسنل پرستاری امری ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1392/3/28 | پذیرش: 1392/11/27 | انتشار: 1392/12/27 | انتشار الکترونیک: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول