Naderi N, Rezaee gazki P. Comparison of Bandar Abbas Medical School's Educational Environment before and after the Implementing an Integrated Physiopathology Curriculum: Students’ Viewpoints. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (10) :851-859
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2723-fa.html
، p.rezai1@yahoo.com
چکیده: (۱۲۷۳۳ مشاهده)
مقدمه: دانشکده پزشکی بندرعباس در سال 1388 جهت افزایش اثربخشی آموزش اقدام به ادغام در دوره فیزیوپاتولوژی و ارائه دروس به صورت مبتنی بر ارگان نمود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه محیط آموزشی از دیدگاه دانشجویان این دانشکده در کوریکولوم سنتی و کوریکولوم جدید و به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف برنامه ادغام، طراحی و اجرا شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، فضای حاکم بر محیط آموزشی با استفاده از پرسشنامه استاندارد DREEM سنجیده شد. نمونهگیری به صورت سرشماری و جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشجویان شرکتکننده در دوره فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سالهای 1389-1387، سه دوره فیزیوپاتولوژی (یک دوره قبل از ادغام و دو دوره بعد از ادغام) شامل 95 نفر بود. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس وTukey آزمون تعقیبی آنالیز گردید.
نتایج: میانگین امتیاز کسب شده از مجموع 200 امتیاز پرسشنامه DREEM برای دانشجویان نظام قدیم 4/8±2/76، برای دانشجویان نظام جدید در اولین سال ادغام1/20±108 و در دومین سال 7/24±95 بود. نتایج مشخص نمود که انجام ادغام موجب ارتقای معنادار دیدگاه دانشجویان نسبت به محیط آموزشی شده، اما امتیاز کلی کسب شده در سال دوم اجرای برنامه کاهش یافته و در مقایسه با سال قبل از ادغام، معنادار نبود.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت ادغام دوره فیزیوپاتولوژی بر محیط آموزشی است ولیکن افت مشخص در سال دوم اجرا نشان میدهد که پیشرفتهای حاصله پایدار نبودهاند. به نظر میرسد که انجام تغییرات اصلاحی در برنامه آموزشی به تنهایی قادر به حل مشکلات سیستم آموزشی نبوده و لازم است مسؤولان آموزشی این دانشگاه با تعیین استراتژیهای دقیق به دنبال توسعه پایدار نظام آموزشی باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1392/3/21 | پذیرش: 1392/6/24 | انتشار: 1392/10/14 | انتشار الکترونیک: 1392/10/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول