Shahrabadi E, Rezaeian M, Haghdoost A. The Relationship of Study and Learning approaches with Students’ Academic Achievement in Rafsanjan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (10) :860-868
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2711-fa.html
شهرآبادی عفت، رضائیان محسن، حقدوست علی اکبر. ارتباط بین رویکردهای یادگیری و مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (10) :860-868
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2711-fa.html
، moeygmr2@yahoo.co.uk
چکیده: (14370 مشاهده)
مقدمه: رویکرد یادگیری، متغیری است که اکثر صاحبنظران پایه اساسی یادگیری تلقی کرده، آن را به دو دسته رویکرد عمقی (Deep Approach) و سطحی (Surface Approach) تقسیم نمودهاند. در این مطالعه، رابطه رویکردهای یادگیری و مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد بررسی قرار گرفته است.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1391 انجام شد. تعداد 370 نفر به صورت سهمیهای تصادفی ساده از رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری- مامایی و پیراپزشکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد فرآیند رویکرد مطالعه فرم دو عاملی تجدید نظر شده (R-SPQ-2F or Revised two-factor Study Process Questionnaire) بود، که بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت نمرهگذاری شده است. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی، معدل کل ترمهای قبل دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمونهای آماری t مستقل، آنالیز واریانس یکراهه و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه) انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار رویکرد عمقی برابر 54/0±21/3 به طور معناداری از رویکرد یادگیری سطحی آنان 64/0±92/2 بیشتر است (001/0p< و 65/6=t). در این مطالعه رویکرد عمقی با معدل رابطه مثبت و مستقیم (041/0=p و 12/0r=) و رویکرد سطحی با معدل رابطه منفی و معکوس (05/0=p و 11/0-r=) داشت. مهمترین شاخص پیشبینیکننده معدل کل دانشگاهی، رویکرد عمقی بود. یعنی با افزایش یک واحد در متغیر رویکرد عمقی، میانگین معدل کل دانشگاهی، 28/0 افزایش یافت. در کلیه رشتهها، میانگین رویکرد عمقی دانشجویان بیشتر از رویکرد سطحی بوده، اما اختلاف رویکرد عمقی در بین رشتهها، معنادار نیست (52/0=p).
نتیجهگیری: این مطالعه نشاندهنده رویکرد عمقی به عنوان پیشبینیکننده نتایج یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان است. لذا بایستی دانشجویان را جهت اتخاذ رویکرد عمقی، با مداخلات آموزشی مناسب و برنامهریزیهای صحیح یاری نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1392/3/13 | پذیرش: 1392/7/21 | انتشار: 1392/10/14 | انتشار الکترونیک: 1392/10/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول