Ramazani N, Nazari A. Dental Environmental Stress among Clinical Dentistry Students in Zahedan School of Dentistry. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (9) :753-765
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2704-fa.html
، ramazani77@gmail.com
چکیده: (36641 مشاهده)
مقدمه: تحصیل در رشته دندانپزشکی با سطوح بالایی از استرس همراه است. هدف این مطالعه مقایسه استرس محیط دندانپزشکی در دانشجویان بالینی در سال های مختلف دندانپزشکی زاهدان بر حسب برخی عوامل دموگرافیک بود.
روشها: در این مطالعه مقطعی، 177 دانشجوی بالینی دانشکده دندانپزشکی زاهدان به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه تغییر یافته استرس محیط دندانپزشکی (با روایی و پایایی تأیید شده) و پرسشنامه سلامت عمومی در نیمسال اول سال تحصیلی 92-1391 در میان دانشجویان توزیع شد. سپس بر اساس مقیاس چهار درجهای لیکرت، میانگین امتیازات محاسبه و دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA، Independent Samples Test و Pearson Correlation تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمره استرس 44/0±38/2 (بر مبنای 4) بود. تفاوت معناداری در میانگین نمره استرس دانشجویان در سالهای تحصیلی مختلف مشاهده نشد(057/0p=). اختلاف آماری معناداری در میانگین نمره استرس بر حسب متغیرهای جنسیت، سن، شرایط ورود به دانشگاه، علت انتخاب شغل (دندانپزشکی) و اولویت اول انتخاب رشته مشاهده شد(05/0p<). میانگین نمره استرس با معدل و سلامت عمومی ارتباطی معنادار داشت (05/0p<). دوری از خانواده و وضعیت تأهل ارتباط معناداری با نمره استرس نداشت (05/0p>).
نتیجهگیری: یافتهها نیاز به کاهش استرس به ویژه در دانشجویان دختر، کمتر از 25 سال، دانشجویان با معدل بالا و با سهمیه ورودی پیوسته را نشان میدهد. دانشجویانی که تحت فشار والدین، دندانپزشکی را انتخاب نموده، دانشجویانی که دندانپزشکی اولویت اول انتخاب آنان نبوده و دانشجویان برخوردار از سلامت عمومی بالاتر نیازمند توجه در این زمینه هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1392/3/10 | پذیرش: 1392/7/21 | انتشار: 1392/9/14 | انتشار الکترونیک: 1392/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول