Adib-Hajbaghery M, Lotfi M S. The Association of Emotional Intelligence with Academic Achievement and Characteristics of Students of Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (9) :703-710
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2686-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، لطفی محمد سجاد. ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و برخی از ویژگیهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (9) :703-710
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2686-fa.html
، adib1344@yahoo.com
چکیده: (42067 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی را میتوان یکی از عوامل تأثیرگذار در ابعاد مختلف زندگی افراد دانست که باعث درک احساسات خود برای تصمیمگیری مناسب میشود و زمینه موفقیت فرد را در آینده فراهم میکند. با توجه به این که نقش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی در مطالعات مختلف مورد مناقشه است، این مطالعه به منظور بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و برخی از ویژگیهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان درسال1391 انجام شد.
روشها: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی است که بر روی 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه دو بخشی بود که بخش اول آن اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا(شرینگ) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای آنالیز واریانس، تی تست و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره هوش هیجانی در واحدهای پژوهش 32/16±27/98 بود. بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری یافت نشد. همچنین، میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان دختر (19/14±90/95) و پسر (10/18±81/100) تفاوت معناداری نداشت (07/0P=). ا همچنین، میانگین نمره هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری و مامایی (99/13±68/99) بیشتر از میانگین نمره سایر گروهها بود، اگرچه این تفاوت معنادار نبود (529/0=p).
نتیجهگیری: دانشجویان مورد پژوهش، در حدود 59% از نمره هوش هیجانی را کسب نمودند. با وجود این، ارتباط معناداری بین نمره هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی مشاهده نشد. شاید این امر به دلیل ماهیت آزمونهای پیشرفت تحصیلی و وابستگی بیشتر نتایج این آزمونها با عملکردهای شناختی و بهخصوص ظرفیتهای حافظه و یادگیری شخصی است، درحالی که هوش هیجانی بیشتر با موفقیت فرد در روابط بین فردی ارتباط دارد. البته در هر حال، آشنایی دانشجویان با مفاهیمی مثل هوش هیجانی میتواند باعث سازگاری بهتر آنها با محیط شود. لذا توصیه میشود به آموزش هوش هیجانی توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1392/2/31 | پذیرش: 1392/6/21 | انتشار: 1392/9/7 | انتشار الکترونیک: 1392/9/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول