Mohammadi I, Sayehmiri K, Tavan H, Mohammadi E. Learning Styles of Iranian Nursing Students based on Kolb's Theory: A Systematic Review and Meta-analysis Study. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (9) :741-752
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2670-fa.html
محمدی ایمان، سایه میری کورش، توان حامد، محمدی احسان. سبک یادگیری دانشجویان پرستاری ایران، براساس نظریه کلب:مرور نظاممند و متاآنالیز شواهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (9) :741-752
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2670-fa.html
، Sayehmiri@yahoo.com
چکیده: (37299 مشاهده)
مقدمه: با شناسایی سبک یادگیری غالب دانشجویان و استفاده از روشهای مناسب تدریس، میتوان امر یادگیری را بهبود بخشید. هدف از این مطالعه تعیین میزان استفاده دانشجویان پرستاری از سبکهای یادگیری و تعیین سبک غالب آنها، بر اساس نظریه کلب به روش مرور نظاممند و متاآنالیز بود.
روشها: در این مرور سیستماتیک کلید واژههای سبکهای یادگیری، دانشجویان پرستاری، نظریه کلب و ترکیبات احتمالی آنها، در پایگاههای Pubmed, SID, Medlib, IranMedex, Google Scholar و Magiran جستجو شدند. از بین 67 مقاله یافت شده در جستجو، در نهایت 10 مقاله وارد فرآیند متاآنالیز شد. شاخص ناهمگنی بین مطالعات 6/96%=I2 برآورد شد. با توجه به معنادار بودن شاخص ناهماهنگی بین مطالعات(0001/0=P)، برای بررسی هر چهار سبک یادگیری از مدل اثرات تصادفی جهت ترکیب نتایج مطالعات استفاده شد.
نتایج: پس از جمعآوری و آنالیز مقالات در مجموع اطلاعات مربوط به1334 دانشجوی پرستاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه ترکیب مطالعات نشان داد که میانگین میزان استفاده از سبک همگرا در ایران 25% (با فاصله اطمینان 95%.، 27-23%)، استفاده از سبک واگرا 14% (با فاصله اطمینان 95%، 16-13%)، سبک جذبکننده 17% (با فاصله اطمینان 95%، 18-15%) و سبک انطباق یابنده 12% (با فاصله اطمینان 95%، 13-10%) بود.
نتیجهگیری: سبکهای غالب یادگیری دانشجویان پرستاری به ترتیب همگرا، جذب کننده، واگرا و انطباق یابنده است. پیشنهاد میشود که اساتید در تدریس خود به این سبکها توجه بیشتری داشته باشند و از روشهای تدریس متناسب با این سبکها استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/2/18 | پذیرش: 1392/7/26 | انتشار: 1392/9/12 | انتشار الکترونیک: 1392/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول