[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 9 - ( 9-1392 ) ::
جلد 13 شماره 9 صفحات 741-752 برگشت به فهرست نسخه ها
سبک یادگیری دانشجویان پرستاری ایران، براساس نظریه کلب:مرور نظام‌مند و متاآنالیز شواهد
ایمان محمدی، کورش سایه میری، حامد توان، احسان محمدی
، Sayehmiri@yahoo.com
چکیده:   (36230 مشاهده)
مقدمه: با شناسایی سبک یادگیری غالب دانشجویان و استفاده از روش‌های مناسب تدریس، می‌توان امر یادگیری را بهبود بخشید. هدف از این مطالعه تعیین میزان استفاده دانشجویان پرستاری از سبک‌های یادگیری و تعیین سبک غالب آنها، بر اساس نظریه کلب به روش مرور نظام‌مند و متاآنالیز بود. روش‌ها: در این مرور سیستماتیک کلید واژه‌های سبک‌های یادگیری، دانشجویان پرستاری، نظریه کلب و ترکیبات احتمالی آنها، در پایگاه‌های Pubmed, SID, Medlib, IranMedex, Google Scholar و Magiran جستجو شدند. از بین 67 مقاله یافت شده در جستجو، در نهایت 10 مقاله وارد فرآیند متاآنالیز شد. شاخص ناهمگنی بین مطالعات 6/96%=I2 برآورد شد. با توجه به معنادار بودن شاخص ناهماهنگی بین مطالعات(0001/0=P)، برای بررسی هر چهار سبک یادگیری از مدل اثرات تصادفی جهت ترکیب نتایج مطالعات استفاده شد. نتایج: پس از جمع‌آوری و آنالیز مقالات در مجموع اطلاعات مربوط به1334 دانشجوی پرستاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه ترکیب مطالعات نشان داد که میانگین میزان استفاده از سبک هم‌گرا در ایران 25% (با فاصله اطمینان 95%.، 27-23%)، استفاده از سبک واگرا 14% (با فاصله اطمینان 95%، 16-13%)، سبک جذب‌کننده 17% (با فاصله اطمینان 95%، 18-15%) و سبک انطباق یابنده 12% (با فاصله اطمینان 95%، 13-10%) بود. نتیجه‌گیری: سبک‌های غالب یادگیری دانشجویان پرستاری به ترتیب هم‌گرا، جذب کننده، واگرا و انطباق یابنده است. پیشنهاد می‌شود که اساتید در تدریس خود به این سبک‌ها توجه بیش‌تری داشته باشند و از روش‌های تدریس متناسب با این سبک‌ها استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: متاآنالیز، سبک‌های یادگیری، کلب، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 328 kb]   (2145 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/2/18 | پذیرش: 1392/7/26 | انتشار: 1392/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi I, Sayehmiri K, Tavan H, Mohammadi E. Learning Styles of Iranian Nursing Students based on Kolb's Theory: A Systematic Review and Meta-analysis Study. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (9) :741-752
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2670-fa.html

محمدی ایمان، سایه میری کورش، توان حامد، محمدی احسان. سبک یادگیری دانشجویان پرستاری ایران، براساس نظریه کلب:مرور نظام‌مند و متاآنالیز شواهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (9) :741-752

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2670-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 9 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331