دوره 13، شماره 3 - ( 3-1392 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 256-254 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehiniya H, Dashty S. --The results of intervention studies are always reliable and generalizable to other groups?. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3) :254-256
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2663-fa.html
صالحی نیا حمید، دشتی سعید. آیا نتایج مطالعات مداخله‌ای همیشه مطمئن و قابل تعمیم به سایر گروه ها می باشد؟ . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :254-256

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2663-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی همدان. همدان، ایران. ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده:   (12430 مشاهده)
مقاله‌ای با عنوان تأثیر آموزش مهارت‌های هم‌دلی بر عملکرد هم‌دلانه پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی جهرم در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، اردیبهشت 1392، دوره سیزدهم، شماره دو، (اردیبهشت) به چاپ رسیده است(1). این مطالعه به صورت نیمه تجربی صورت گرفته است. با توجه به این که نتایج مطالعات کارآزمایی در تصمیم‌گیری‌های بهداشتی و درمانی کاربرد دارند، این دسته مقالات از اهمیت بالایی برخودار است. لذا نتایج این مطالعه می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد، ذکر چند نکته برای اطمینان از قابل استفاده بودن این روش آموزش در مراکز مشابه قابل بحث است: روش اجرای مناسب و به کارگیری روش آماری مناسب برای افزایش بهبود کیفیت کارآزمایی بالینی ضروری است(2و3)، در گزارش نتایج مطالعات مداخله ای، مقایسه دو گروه در شروع مطالعه یکی از جنبه‌های بسیار مهم گزارش می‌باشد و بایستی در گزارش مطالعه یکسان بودن دو گروه از نظر متغیر‌های زمینه‌ای برای خواننده در صورت امکان با رسم جدول و گزارش آزمون‌های آماری و ذکر مقدار p ارائه گردد، چرا که در غیر این صورت ممکن است نتیجه مطالعه منتسب به تفاوت دو گروه در شروع مطالعه باشد(2تا4). در صورت امکان جدول مقایسه‌ای دو گروه با ذکر مقدار p برای تأیید یکسان بودن دو گروه گزارش شود. تورش داوطلبانه نوعی تورش در مطالعات اپیدمیولوژیک است که افراد مورد بررسی از بین کسانی انتخاب می‌شوند که برای ورود به مطالعه داوطلب می‌شوند، از این نظر افرادی که برای ورود به یک مطالعه یا بررسی داوطلب می‌شوند از نظر بسیاری از متغیر‌ها با جمعیت عادی متفاوت بوده و نسبت به سایر افراد، تأثیری به مراتب بهتر، از برنامه‌های بهداشتی می‌پذیرند(5). در این مطالعه افراد داوطلب وارد مطالعه شده‌اند، با توجه به آنچه ذکر شد کاربرد روش بر روی جمیعت عادی چقدر می‌تواند مفید باشد؟ و در واقع چقدر از نتایج بررسی می‌تواند منتسب به این تورش باشد؟ در مقاله فوق، ذکر شده است که مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده است، در مطالعات تجربی دو رکن اساسی وجود دارد: وجود گروه شاهد و تخصیص تصادفی دو گروه مورد مطالعه، اما اگر مطالعه مداخله‌ای هر یک از این دو رکن را نداشته باشد(عدم وجود شاهد یا عدم تخصیص تصادفی دو گروه) مطالعه از نوع نیمه تجربی است. در غیر این صورت مطالعه از نوع تجربی است(5). برای خواننده جای سؤال دارد که چرا نوع این مطالعه نیمه تجربی ذکر شده است.
متن کامل [PDF 99 kb]   (2296 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/2/10 | پذیرش: 1392/3/12 | انتشار: 1392/3/12 | انتشار الکترونیک: 1392/3/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education