Mehralizadeh S, Ghorbani R, Zolfaghari S, Shahinfar H, Nikkhah R, Pourazizi M. Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Medical Students’ Viewpoints in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (8) :663-671
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2625-fa.html
مهرعلیزاده سمیرا، قربانی راهب، ذوالفقاری شیدا، شاهین فر حمید، نیکخواه روناز، پورعزیزی محسن. عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :663-671
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2625-fa.html
، m.pourazizi@yahoo.com
چکیده: (23213 مشاهده)
مقدمه: عدم تمرکز در کلاسهای درس به عنوان یکی از شایعترین مشکلات آموزشی محسوب میشود. هدف از این مطالعه شناسایی و بررسی عوامل مرتبط با تمرکز در کلاس از دیدگاه دانشجویان، در جهت ارتقای سطح تمرکز و کیفیت آموزش میباشد.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال تحصیلی 90-89، بین کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. پرسشنامهی پژوهشگر ساخته روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک و عوامل مرتبط با تمرکز از دیدگاه دانشجویان، با مقیاس پنج گزینهای لیکرت (نمره صفر تا 4) در اختیار دانشجویان قرارگرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: پرسشنامهها توسط 180 نفر از دانشجویان تکمیل شد، که 3/59% آنها مؤنث بودند. در حیطه عوامل وابسته به دانشجو، بیشترین ارتباط از نظر دانشجویان مربوط به خواب آلودگی در کلاس (با میانگین 66/0±66/3)، در حیطه عوامل وابسته به اساتید مهارت در مطرح کردن کاربردی مطالب (با میانگین 80/0±47/3)، و در حیطه عوامل محیطی، وضعیت نور و تهویه کلاس (با میانگین 87/0±07/3) بود. از نظر دانشجویان بیشترین میزان تمرکز در ردیفهای جلوی کلاس (3/58 درصد) و مربوط به بازه زمانی 12-10صبح (8/43 درصد) بود.
نتیجهگیری: با علم به این موضوع که تمرکز امری اکتسابی است، با تغییر برخی الگوهای رفتاری دانشجویان از جمله برنامهریزی زمانی برای داشتن استراحت کافی، توجه به کاربردی مطرح کردن مباحث درسی، و ایجاد انگیزه در دانشجویان و در نهایت بهبود عوامل محیطی از جمله شرایط فیزیکی کلاس، میتوان در راستای تقویت تمرکز در کلاس گامهای مؤثری برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1392/1/20 | پذیرش: 1392/4/15 | انتشار: 1392/8/12 | انتشار الکترونیک: 1392/8/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول