Shakurnia A, Mohtadi H, Elhampour H L. Students’ Problems Presented upon Attending in The University Counseling Centers of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (5) :424-434
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2494-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، مهتدی احمدرضا، الهام پور حسین. علل مراجعه دانشجویان مراجعهکننده به مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (5) :424-434
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2494-fa.html
، shakurnia@yahoo.com
چکیده: (11558 مشاهده)
مقدمه: مراکز مشاوره دانشجویی، در مجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاهها در راستای ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان ارائه خدمت میکنند. این پژوهش با هدف بررسی علل مراجعه دانشجویان مراجعهکننده به مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است.
روشها: این مطالعه توصیفی همبستگی طی سال تحصیلی 91-90 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. دادههای مورد نیاز از پروندههای مراجعین به مراکز مشاوره (647 پرونده) به کمک فرم تدوین شده استخراج و بانک دادههای این مطالعه را تشکیل دادند. از روشهای آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای, آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: از 3200 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه، تعداد 647 نفر(20%) دست کم یک بار به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه نمودهاند. مراجعه دانشجویان دختر به مراکز مشاوره بهطور معنادار بیشتر از دانشجویان پسربوده است (13/73% در مقابل 87/26%، 92/12=2χ و 02/0=p). تعداد 164 نفر (6/25%) از این دانشجویان به دلیل مشکلات آموزشی- تحصیلی، 140 نفر (7/21%) به دلیل مشکلات روانی ـ عاطفی،140 نفر (7/21%) نیز به دلیل مشکلات فردی،133 نفر (6/20%) به دلیل مشکلات ازدواج و 67 نفر (4/10%) به دلیل مشکلات خانوادگی به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه کردهاند. نتایج آزمون مجذور کای نشان داد که بین علل مراجعه دانشجویان دختر و پسر، مجرد و متأهل و بومی و غیر بومی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p).
نتیجهگیری: کمتر از یک چهارم از دانشجویان به مرکز مشاوره دانشجویی مراجعه کردهاند و بیشترین علل مراجعه به این مراکز در بیشتر گروهها، مشکلات آموزشی و روانیـ عاطفی بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود نیازسنجی مداوم در خصوص نیازهای مشاورهای دانشجویان و برگزاری کارگاههای آموزشی برای حل شایعترین مشکلات آنها انجام گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/10/8 | پذیرش: 1392/5/6 | انتشار: 1392/5/6 | انتشار الکترونیک: 1392/5/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول