Hassanzadeh G, Abolhasani F, Mirzazadeh A, Alizadeh M. Team-Based Learning A New Strategy in Integrated Medical Curriculum: The experience of School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7) :601-610
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2490-fa.html
حسن زاده غلامرضا، ابوالحسنی فرید، میرزازاده عظیم، علیزاده مریم. یادگیری مبتنی بر تیم؛ شیوهای نوین در آموزش برنامههای ادغام یافته پزشکی: تجربه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۲; ۱۳ (۷) :۶۰۱-۶۱۰
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۲۴۹۰-fa.html
، alizade.aban@gmail.com
چکیده: (۳۷۳۸۵ مشاهده)
مقدمه: بازنگری برنامههای درسی در دانشگاههای علوم پزشکی و تدوین برنامههای ادغام یافته، موجب اصلاح روشهای آموزشی و افزایش گرایش دانشگاهها به کاربرد روشهای آموزشی فعال و دانشجو محور، نظیر یادگیری مبتنی بر تیم شده است. این مقاله به توصیف تجربهای از اجرا و نتایج ارزشیابی روش یادگیری مبتنی بر تیم از دیدگاه دانشجویان میپردازد.
روشها: این مطالعه اقدامپژوهی با روش نمونهگیری سرشماری، با همکاری 187 دانشجوی پزشکی ورودی 1390 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1390-1391 در برنامه ادغام یافته علوم پایه (پزشکی 90) اجرا گردید. پس از توجیه دانشجویان و تقسیم آنها به گروههای کوچکتر، مراحل یادگیری مبتنی بر تیم شامل: آزمونهای آمادگی، استیناف، تکلیف گروهی و ارزیابی همتایان در 15 درصد از کلاسهای هر بلوک، اجرا گردید. ابزار جمعآوری دادهها در این مطالعه فرم ثبت مشاهدات و پرسشنامه محققساخته بود. تحلیل نتایج پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی انجام گرفت.
نتایج: 8/63 درصد از دانشجویان یادگیری تیمی را روش مناسبی برای یادگیری عمیق ذکر کردهاند. 2/46 درصد ایشان سؤالات مطرح شده در جلسات را مناسب میدانستند، از نظر 7/51 درصد، تکالیف تیمی باعث تسهیل یادگیری دانشجویان شده است و 5/60 درصد اعتقاد داشتند که نحوه اداره جلسات مناسب بوده است. یافتههای حاصل از مشاهده نشانداد که دانشجویان برای شرکت در بحث گروهی جای خود را تغییر میدادند یا حتی سر پا میایستادند و خوب گوش میکردند، از یکدیگر سؤال میپرسیده و برای دفاع از پاسخهایشان سریعاً به منابع ارجاع میدادند. بعضی به علت افزایش بار مطالعه با این روش مخالفت میکنند.
نتیجهگیری: به نظر میرسد یادگیری مبتنی بر تیم باعث افزایش یادگیری عمیق و تسهیل یادگیری در بیش از نیمی از دانشجویان شده است. همچنین باعث افزایش مشارکت دانشجویان در کلاس درس شده و شاید به علت تعاملاتی که بین دانشجویان ایجاد میکند، بر ارتقای مهارتهای ارتباطی دانشجویان پزشکی مؤثر باشد. لذا پیشنهاد میگردد از روش یادگیری مبتنی بر تیم در کنار سایر روشهای تدریس، در آموزش رشتههای علوم پزشکی استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/10/6 | پذیرش: 1392/7/9 | انتشار: 1392/7/9 | انتشار الکترونیک: 1392/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول