Anbari Z, Jadidi R A. Comparing of Barriers to Research Activities among Students of Arak University of Medical Sciences, and Appropriate Strategies for Student Research Management. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (5) :435-448
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2485-fa.html
عنبری زهره، جدیدی رحمت اله. مقایسه دیدگاه دانشجویان محقق و غیر محقق در مورد موانع انجام فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک، و ارائه استراتژیهای مناسب در مدیریت تحقیقات دانشجویی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (5) :435-448
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2485-fa.html
، zohre_393@yahoo.com
چکیده: (13230 مشاهده)
مقدمه: انجام تحقیقات علمی در علوم پزشکی، به عنوان یک ضرورت اولیه برای پیشرفت حرفهای شناخته شده که منجر به ارتقای کار بالینی میشود. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان محقق و غیر محقق در مورد موانع انجام فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک ، و ارائه استراتژیهای مناسب در مدیریت تحقیقات دانشجویی انجام شد.
روشها: در این پژوهش تحلیلی تطبیقی، در سال 1391 موانع پژوهشی از دیدگاه نمونه 325 نفره دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک که به روش نمونهگیری طبقهای برای دانشجویان غیر محقق و سرشماری برای دانشجویان محقق انتخاب شدند بررسی شد. دادهها از طریق دو پرسشنامه محققساخته روا و پایا که با طیف لیکرت 5 تایی طبقهبندی شده بود، در خصوص موانع فعالیتهای پژوهشی در حیطه سازمانی وحیطه فردی، جمعآوری شد. نمره اکتسابی این موانع با موانع گزارش شده در 25 مقاله مشابه تطبیق داده شد و استراتژیهای ارتقای مدیریت تحقیقات دانشجویی به روش دلفی مورد اجماع و تأیید قرار گرفت. دادهها از طریق آزمونهای ANOVA و T-Test تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمره موانع پژوهشی از دیدگاه دانشجویان محقق در حیطه سازمانی به میزان 14/2±32/3 و میانگین نمره وجود موانع از دیدگاه دانشجویان غیرمحقق در حیطه فردی به میزان 98/1±68/3 و در حد زیاد ارزیابی شد. بالاترین میانگین نمره به موانع از دیدگاه دانشجویان به کمبود دستیاران پژوهشی دوره دیده (3/1±35/4)، عدم استفاده از نتایج تحقیق در جامعه (9/0±25/4)، ضعف دانشجویان در آشنایی با کتابخانه دیجیتال (5/1±31/4) اختصاص یافت. میانگین نمره دانشجویان غیرمحقق به موانع حیطه سازمانی در دانشکدههای مورد مطالعه تفاوت معناداری داشت (001/0p=). بین جنسیت و معدل دانشجویان با نمره موانع پژوهشی ارتباط معناداری مشاهده نگردید (05/0p>). در نهایت، استراتژیهای ارتقای مدیریت تحقیقات دانشجویی در سه گروه ساختاری، فرآیندی و عملکردی ارائه گردید.
نتیجهگیری: این پژوهش بر توجه به زیرساختهای لازم برای انجام تحقیق، بهرهگیری از دستیاران پژوهشی دوره دیده و تصویب واحد روش تحقیق در کوریکولوم آموزشی کلیه دانشجویان گروههای علوم پزشکی به عنوان محور اصلی ارتقای تحقیقات دانشجویی در سطح دانشگاهها تأکید مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی دریافت: 1391/10/4 | پذیرش: 1392/5/6 | انتشار: 1392/5/6 | انتشار الکترونیک: 1392/5/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول