[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( 3-1392 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 187-179 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه نظارت بالینی در آموزش پرستاران: مروری بر تعاریف و مدل‌ها
خدیجه نصیریانی، طاهره سلیمی، حمیده دهقانی
، nasiriani@gmail.com
چکیده:   (14936 مشاهده)
مقدمه: نظارت بالینی یکی از فعالیت‌های هسته‌ای در پرستاری است و به عنوان مکانیسمی برای ارتقای دانش و مهارت‌های حرفه‌ای پرستاران و عملکرد اثربخش یاد می‌شود. جهت به‌کارگیری نظارت بالینی در آموزش پرستاران، نیاز به شناخت کامل آن می‌باشد. هدف از این مقاله به تبیین جایگاه و الگوهای نظارت بالینی در آموزش پرستاران و بررسی چگونگی به‌کارگیری و اثرات نظارت بالینی در آموزش پرستاران می‌پردازد. روش‌ها: این مطالعه به صورت مرور سنتی متون انجام شد؛ بدین صورت که مقالات پایگاه‌های اینترنتی از قبیل pubmed و science direct و Scopus با کلید واژه‌های s‏upervision ،Nursing Administration ، Nursing Education، Supervisory جستجو شد و 47 مقاله و کتاب لاتین و مقالات فارسی در زمینه نظارت بالینی مورد مطالعه و استفاده قرار گرفت. نتایج: بر اساس مرور متون نظارت بالینی فرآیندی سیستماتیک و مداوم است که پرستاران ضمن دریافت مشاوره از ناظر یا فرد متبحر، عملکرد خود را بازنگری نموده و مهارت‌ها، دانش و استانداردهای مراقبت را توسعه و حفظ می‌نمایند. از طریق نظارت بالینی، نیازهای آموزشی پرستاران مشخص می‌گردد و ضمن شناخت نقاط قوت و ضعف آموزش‌ها، یادگیری پرستاران جهت‌دار و هدف‌مند می‌گردد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها نظارت بالینی فرآیندی رسمی و دارای پتانسیل حمایتی و آموزشی با عملکردهای متفاوت جهت آموزش پرستاران می‌باشد که می‌تواند در آموزش پرستاری به خصوص سال‌های آخر تحصیل و یا طی شروع کار و بدو خدمت کمک کننده باشد
واژه‌های کلیدی: نظارت بالینی، آموزش پرستاران، مرور متون
متن کامل [PDF 195 kb]   (2439 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/10/2 | پذیرش: 1391/12/23 | انتشار: 1392/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiriani K, Salimi T, Dehghani H. Clinical Supervision in Nursing Education: Definitions and Models. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (3) :179-187
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2483-fa.html

نصیریانی خدیجه، سلیمی طاهره، دهقانی حمیده. جایگاه نظارت بالینی در آموزش پرستاران: مروری بر تعاریف و مدل‌ها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :187-179

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2483-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374