، Bazrfcan@gmail.com
چکیده: (27438 مشاهده)
مقدمه: عوامل مختلفی در انتخاب رشتهی دندانپزشکی توسط دانشجویان این رشته دخالت دارند. این عوامل در ایجاد علاقه و نگرش دانشجویان نسبت به رشتهی خویش مؤثر بوده و از عوامل مؤثر در کیفیت ارائه خدمات توسط آنان نیز میباشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی و تفاوتهای احتمالی در گرایش دو جنس انجام گرفت.
روشها: این مطالعه به روش توصیفی برروی دانشجویان دندانپزشکی سطح کشور که در کنگره دانشجویی شرکت نموده بودند، با نمونهگیری تصادفی انجام شد. از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده گردید. روایی پرسشنامهها توسط اساتید تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. پرسشنامهها با 22 سؤال در میان 325 دانشجو توزیع گردید و میزان موافقت دانشجویان با هر سؤال در مقیاس لیکرت 7 نقطهای، سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی -استنباطی نظیر آزمونهای t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج: در مجموع 283 دانشجو (112 پسر، 171 دختر) با میانگین سنی 04/2±3/22 پرسشنامهها را تکمیل نمودند. بر اساس میانگین نمره، عواملی همچون کسب شغل آبرومند از نظر اجتماعی(92/4)، آینده شغلی مطمئن (84/4) و درآمد بالا نسبت به مشاغل دیگر (84/4) مهمترین دلایل انتخاب رشته دندانپزشکی بودند. در حالی که فرصت برای تحقیق (61/2) و شناخت قبلی از ماهیت رشته دندانپزشکی(65/2) کمترین اهمیت را داشتند. در بررسی ابعاد مؤثر بر انتخاب رشته دندانپزشکی بین دو جنس، تنها میانگین بُعد "علاقه به دانش دندانپزشکی" در زنان بیشتر از مردان بود (039/0p=). ولی از ابعاد دیگر تفاوت معناداری بین دو جنس مشاهده نشد.
نتیجهگیری: از نظر دانشجویان کسب موقعیت قابل قبول اجتماعی، اطمینان از آینده شغلی و درآمد مناسب از عوامل مهم در انتخاب رشته دندانپزشکی بود. از لحاظ مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته دندانپزشکی، تفاوتی بین دو جنس وجود نداشت. با توجه به هزینههای بالای آموزشی و نیاز به ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی به نظر میرسد فرهنگسازی بیشتر و توجه به توانمندیها و خصوصیات فراشناختی مناسب برای دانشجویان در انتخاب رشته ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1391/9/26 | پذیرش: 1392/4/5 | انتشار: 1392/4/5 | انتشار الکترونیک: 1392/4/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول