Kohan S, Mohammad ali beigi N, Beigi M, Taebi M. Midwives’ Experiences of Applying Critical Thinking in High Risk Situations at Labor Unit: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (4) :341-352
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2455-fa.html
کهن شهناز، محمد علی بیگی نسترن، بیگی مرجان، تائبی محبوبه. تجارب ماماها از بهکارگیری تفکر انتقادی در موقعیتهای مامایی پرخطر: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (4) :341-352
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2455-fa.html
، kohan@nm.mui.ac.ir
چکیده: (28626 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی مهارت و قابلیتی ضروری، برای کسب آگاهی از موقعیت پر خطر مامایی، ارزیابی تصمیمات بالینی و طراحی برنامه مراقبتی صحیح برای حفظ سلامت مادر و کودک میباشد. این مطالعه با هدف تبیین تجارب ماماها از بهکارگیری تفکر انتقادی در موقعیتهای پرخطر طراحی گردید.
روشها: این مطالعه به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. مشارکتکنندگان 14 کارشناس مامایی شاغل در اتاق زایمان بودند که با نمونهگیری هدفمند از بین داوطلبین انتخاب شدند. دادهها با روش ضبط مصاحبه فردی جمعآوری و تحلیل گردید. دستهبندی کدهای استخراجی از متون، به طور مکرر با مقایسه گروههای مشابه صورت گرفت و سر انجام 2 طبقه اصلی و 8 طبقه فرعی در این زمینه ظهور یافت.
نتایج: تحلیل گفتههای مشارکتکنندگان در توصیف بهکارگیری تفکر انتقادی منجر به ظهور دو طبقه اصلی شد. طبقه اول "تلاش برای غربالگری موقعیت پرخطر در مراجعین ظاهراً سالم" با پنج طبقه فرعی و طبقه دوم "تلاش برای تشخیص در مواجهه با مادر در موقعیت پرخطر" با سه طبقه فرعی بود. تحلیل یافتهها نشان داد که ماماهای تازه کار در مواجهه با مادران ظاهراً سالم با تکیه بر دانش حرفهای به جمعآوری و تحلیل اطلاعات به شیوهای استقرایی برای غربالگری موقعیت پرخطر میپرداختند. در حالی که ماماهای با سابقه، هنگام مواجهه با مادر با موقعیت پرخطر، برای تشخیص صحیح به چارچوبهای ذهنی خود که از اداره موارد بیماران بدحال مشابه قبلی شکل گرفته بود، مراجعه میکردند.
نتیجهگیری: بنابر نتایج، بازنگری و اصلاح برنامه آموزش مامایی در جهت تقویت مهارت تفکر انتقادی از طریق دستیابی به دانش حرفهای مامایی و آموزش به شیوه اداره موردهای پرخطر شایع ضروری است، تا همه ماماها بتوانند مهارت تفکر انتقادی لازم برای غربالگری و تشخیص صحیح موقعیت پرخطر را کسب نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/9/16 | پذیرش: 1392/2/12 | انتشار: 1392/4/9 | انتشار الکترونیک: 1392/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول