[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( 4-1392 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 352-341 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب ماماها از به‌کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت‌های مامایی پرخطر: مطالعه کیفی
شهناز کهن، نسترن محمد علی بیگی، مرجان بیگی، محبوبه تائبی
، kohan@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (27698 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی مهارت و قابلیتی ضروری، برای کسب آگاهی از موقعیت پر خطر مامایی، ارزیابی تصمیمات بالینی و طراحی برنامه مراقبتی صحیح برای حفظ سلامت مادر و کودک می‌باشد. این مطالعه با هدف تبیین تجارب ماماها از به‌کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت‌های پرخطر طراحی گردید. روش‌ها: این مطالعه به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. مشارکت‌کنندگان 14 کارشناس مامایی شاغل در اتاق زایمان بودند که با نمونه‌گیری هدف‌مند از بین داوطلبین انتخاب شدند. داده‌ها با روش ضبط مصاحبه فردی جمع‌آوری و تحلیل گردید. دسته‌بندی کدهای استخراجی از متون، به طور مکرر با مقایسه گروه‌های مشابه صورت گرفت و سر انجام 2 طبقه اصلی و 8 طبقه فرعی در این زمینه ظهور یافت. نتایج: تحلیل گفته‌های مشارکت‌کنندگان در توصیف به‌کارگیری تفکر انتقادی منجر به ظهور دو طبقه اصلی شد. طبقه اول "تلاش برای غربال‌گری موقعیت پرخطر در مراجعین ظاهراً سالم" با پنج طبقه فرعی و طبقه دوم "تلاش برای تشخیص در مواجهه با مادر در موقعیت پرخطر" با سه طبقه فرعی بود. تحلیل یافته‌ها نشان داد که ماماهای تازه کار در مواجهه با مادران ظاهراً سالم با تکیه بر دانش حرفه‌ای به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات به شیوه‌ای استقرایی برای غربال‌گری موقعیت پرخطر می‌پرداختند. در حالی که ماماهای با سابقه، هنگام مواجهه با مادر با موقعیت پرخطر، برای تشخیص صحیح به چارچوب‌های ذهنی خود که از اداره موارد بیماران بدحال مشابه قبلی شکل گرفته بود، مراجعه می‌کردند. نتیجه‌گیری: بنابر نتایج، بازنگری و اصلاح برنامه آموزش مامایی در جهت تقویت مهارت تفکر انتقادی از طریق دستیابی به دانش حرفه‌ای مامایی و آموزش به شیوه اداره موردهای پرخطر شایع ضروری است، تا همه ماماها بتوانند مهارت تفکر انتقادی لازم برای غربال‌گری و تشخیص صحیح موقعیت پرخطر را کسب نمایند.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، موقعیت پرخطر، تحلیل محتوای کیفی، تحقیق کیفی، استدلال بالینی
متن کامل [PDF 232 kb]   (1733 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/9/16 | پذیرش: 1392/2/12 | انتشار: 1392/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kohan S, Mohammad ali beigi N, Beigi M, Taebi M. Midwives’ Experiences of Applying Critical Thinking in High Risk Situations at Labor Unit: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (4) :341-352
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2455-fa.html

کهن شهناز، محمد علی بیگی نسترن، بیگی مرجان، تائبی محبوبه. تجارب ماماها از به‌کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت‌های مامایی پرخطر: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (4) :352-341

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374