Movaffaghi Z, Makarem A, Beyraghi N, Hosseini F, Farsi M. The Time Allowed to Patients to Explain Their Problem in Outpatient Clinics of Mashhad University of Medical Sciences Hospitals. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7) :561-570
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2443-fa.html
موفقی زهرا، مکارم عباس، بیرقی نرگس، حسینی فخرالسادات، فارسی محمد. مهلت داده شده به بیماران برای توضیح علت مراجعه به پزشک در درمانگاههای سرپایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (7) :561-570
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2443-fa.html
، movaffaghiz1@mums.ac.ir
چکیده: (33100 مشاهده)
مقدمه: گوش دادن به بیمار برای طبابت و مراقبت از بیمار ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین زمان داده شده به بیماران برای توضیح علت مراجعه، قبل از قطع صحبت بیمار و تغییر جریان مصاحبه توسط اعضای هیأتعلمی دانشکده پزشکی مشهد انجام گردید.
روشها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی مقطعی است که در در سال 90-1389 انجام شده است. نمونه پژوهش 30 پزشک عضو هیأتعلمی دانشکده پزشکی مشهد بود که به روش طبقهای و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری زمان بر حسب دقیقه و ثانیه، کرونومتر از نوع Fortex و ابزار ضبط صوت یک دستگاه MP3 بود. اطلاعات مربوط به 330 ویزیت به روش مشاهده غیر مشارکتی جمعآوری گردید. دادهها به وسیله نرمافزار JMP4 و با آزمونهای ANOVA, T TEST، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میزان مشارکت پزشکان 46% و بیماران 93% بود. پزشکان هیأتعلمی میانگین 47 سال سن داشته و 70% مرد و 67% استادیار بودند. دادههای 320 مشاهده آنالیز شد. به طور متوسط پزشکان 55/0±5/9 ثانیه پس از این که بیماران توضیحات خود را شروع میکردند، صحبت آنها را قطع و مسیر صحبت را تغییر میدادند. فرصت بیماران برای توضیح علت مراجعه، با مدت کل مشاوره همبستگی مثبت معنادار (21/0, r= 0001/0p<) و با تعداد بیماران نوبت داده شده، همبستگی منفی معنادار و تابعیت خطی داشت (15/0-=r ,007/0p<).
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که اعضای هیات علمی در مقایسه با مطالعات مشابه در سایر کشورها، مهلت کمتری برای صحبت به بیماران میدهند. نظر به رسالت خطیر اساتید در تربیت پزشکان آینده، انجام پژوهشهایی جهت تعیین استانداردهای طبابت و حداکثر حجم مجاز کار پزشکان توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1391/9/10 | پذیرش: 1392/7/6 | انتشار: 1392/7/6 | انتشار الکترونیک: 1392/7/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول