چکیده: (28523 مشاهده)
مقدمه. از سیاستهای جدید آموزش در دانشکده پزشکی، رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه به جای آموزش سنتی در محیط بیمارستانی میباشد. این تحقیق به منظور تعیین کیفیت آموزش فیلد بهداشت در دوره کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در دانشکده پزشکی شهرکرد انجام شد. روشها. در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دو مقطع کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در سال 81 مورد بررسی قرار گرفت. 41 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی و 14 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی با روش غیراحتمالی آسان انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه نظر سنجی پایا و روای محقق ساخته جمعآوری گردید و دادهها با نرمافزار SPSS و با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج. هشتاد درصد دانشجویان مقطع کارآموزی و کمتر از 50 درصد دانشجویان مقطع کارورزی، از نحوه برنامهریزی، ارائه مباحث کاربردی در کارگاه، حضور اعضای هیأت علمی و پاسخگویی به سؤالات دانشجویان رضایت داشتهاند. علاوه بر این، بیش از 80 درصد دانشجویان کارآموزی و کمتر از 42 درصد از دانشجویان کارورزی از آموزش مقولههای مدیریت سلامت مردم از نظر جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل اطلاعات، اولویتبندی مشکلات و برنامهریزی و ارزشیابی اظهار رضایت نمودهاند. آموزش برنامههای خاص مانند واکسیناسیون و تنظیم خانواده و... در بیشتر از 85 درصد موارد نظر مساعد دانشجویان دوره کارآموزی را جلب کرده است و 5/97 درصد از دانشجویان مقطع کارآموزی، از آموزش مبحث تحلیل وضعیت موجود نظام ارائه خدمات بهداشتی اظهار رضایت نمودهاند. بحث. با عنایت به رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه در نظام آموزشی دانشکدههای پزشکی جهان و گذراندن یک ماه دوره کارورزی بهداشت به صورت اجباری در کلیه دانشکدههای پزشکی، لزوم بازنگری مسؤولین آموزش در برنامه کارورزی بهداشت بیش از پیش احساس میگردد.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1385/12/7 | پذیرش: 1383/9/25 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25