Cheraghi F, Shamsaei F, Shaikholsalmi F, Hasantehrani T. Relationship between Self-Efficacy and Learning and Study Strategies in Nursing and Midwifery Students of Hamedan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (4) :331-340
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2357-fa.html
چراغی فاطمه، شمسائی فرشید، شیخ الاسلامی فرزانه، حسن طهرانی طیبه. ارتباط خودکارآمدی با راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (4) :331-340
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2357-fa.html
، shamsaei68@yahoo.com
چکیده: (29269 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و راهبردهای مطالعه و یادگیری، با تسهیل یادگیری عملکرد تحصیلی دانشجو را بهبود میبخشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی با راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
روشها: در این مطالعهی همبستگی، کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها توسط پرسشنامههای "راهبردهای مطالعه و یادگیری" و "خودکارآمدی عمومی" جمعآوری و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: پانصد نفر از دانشجویان پرسشنامه ها را تکمیل کردند( پاسخدهی 91% بود). بین نمرات خودکارآمدی با هر ده حیطه راهبردهای مطالعه و یادگیری (01/0>P) و بین هر ده حیطه راهبردهای مطالعه و یادگیری (01/0>P) و نیز خودکارآمدی (05/0>P) با معدل ترم گذشته ارتباط مثبت و معنادار آماری دیده شد. تفاوت معنادار آماری در حیطههای نگرش، تمرکز و انگیزش بر حسب جنسیت (05/0>P) دیده شد. نمرات دانشجویان دختر در حیطههای نگرش، تمرکز و انگیزش در یادگیری بهتر بود. ارتباط منفی و معنادار آماری بین ترم تحصیلی با حیطههای اضطراب، پردازش اطلاعات (05/0>P)، نگرش، تمرکز، انگیزش، انتخاب ایده اصلی و راهبردهای آزمون (01/0>P) و همچنین با خودکارآمدی (01/0>P) دیده شد.
نتیجهگیری: دانشجویان با خودکارآمدی بالا بیشتر از راهبردهای مطالعه و یادگیری استفاده میکنند. خودکارآمدی موجب پیشرفت تحصیلی آنان میشود و قابلیت یادگیری دانشجویان را بهبود میبخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1391/7/21 | پذیرش: 1392/4/5 | انتشار: 1392/4/5 | انتشار الکترونیک: 1392/4/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول