Hemmati maslakpak M, Bagherieh F, Khalkhali H. The Effect of Peer Mentoring Program on Nursing Students’ Stressors in Clinical Environment. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (4) :280-290
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2349-fa.html
همتی مسلک پاک معصومه، باقریه فرزانه، خلخالی حمیدرضا. تأثیر اجرای برنامه مربی همتا بر عوامل تنشزای محیط بالینی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (4) :280-290
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2349-fa.html
، hemmatma@yahoo.com
چکیده: (28892 مشاهده)
مقدمه: بدون آموزش بالینی، تربیت پرستاران کارآمد و شایسته هدفی دور از دسترس است. دانشجویان پرستاری از دوره آموزش بالینی به عنوان تنشزاترین دوره یاد میکنند. برنامه مربی همتا میتواند یکی از راهبردهای مؤثر برای کاهش استرس دانشجویان در محیط بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر اجرای برنامه گروه همتایان بر عوامل تنشزای محیط بالینی دانشجویان پرستاری میباشد.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 44 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه به صورت سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (21 نفر) و مداخله (23 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله به ازای هر 5-4 نفر یک دانشجوی ترم 7 پرستاری به عنوان داورهمتا نقش راهنمایی و حمایت دانشجویان را بر عهده گرفت. ابزار گردآوری دادهها، نسخه فارسی فرم بررسی عوامل تنشزای محیط بالینی تدوین شده توسط کک و کلیهامر بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری کای دو، ویلکاکسون، منویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمرات عوامل تنشزای بالینی دانشجویان گروه مداخله از 45/50 به 9/41 بعد از اجرای برنامه گروه همتایان کاهش یافت. آزمون آماری ویلکاکسون نیز این اختلاف آماری را معنادار نشان داد (001/0p=). در گروه کنترل میانگین نمرات عوامل تنشزای بالینی دانشجویان قبل و بعد از مداخله را از نظر اختلاف آماری معنادار نشان نداد (06/0p=).
نتیجهگیری: آموزش بر اساس برنامه گروه همتایان باعث کاهش عوامل تنشزای محیط بالینی دانشجویان پرستاری میشود. بنابراین پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1391/7/14 | پذیرش: 1392/2/3 | انتشار: 1392/4/9 | انتشار الکترونیک: 1392/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول