[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( 4-1392 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 290-280 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اجرای برنامه مربی همتا بر عوامل تنش‌زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری
معصومه همتی مسلک پاک، فرزانه باقریه، حمیدرضا خلخالی
، hemmatma@yahoo.com
چکیده:   (27896 مشاهده)
مقدمه: بدون آموزش بالینی، تربیت پرستاران کارآمد و شایسته هدفی دور از دسترس است. دانشجویان پرستاری از دوره آموزش بالینی به عنوان تنش‌زاترین دوره یاد می‌کنند. برنامه مربی همتا می‌تواند یکی از راهبرد‌های مؤثر برای کاهش استرس دانشجویان در محیط بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر اجرای برنامه گروه همتایان بر عوامل تنش‌زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری می‌باشد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 44 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه به صورت سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (21 نفر) و مداخله (23 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله به ازای هر 5-4 نفر یک دانشجوی ترم 7 پرستاری به عنوان داورهمتا نقش راهنمایی و حمایت دانشجویان را بر عهده گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، نسخه فارسی فرم بررسی عوامل تنش‌زای محیط بالینی تدوین شده توسط کک و کلیهامر بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو، ویلکاکسون، من‌ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات عوامل تنش‌زای بالینی دانشجویان گروه مداخله از 45/50 به 9/41 بعد از اجرای برنامه گروه همتایان کاهش یافت. آزمون آماری ویلکاکسون نیز این اختلاف آماری را معنادار نشان داد (001/0p=). در گروه کنترل میانگین نمرات عوامل تنش‌زای بالینی دانشجویان قبل و بعد از مداخله را از نظر اختلاف آماری معنادار نشان نداد (06/0p=). نتیجه‌گیری: آموزش بر اساس برنامه گروه همتایان باعث کاهش عوامل تنش‌زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: برنامه گروه همتایان، عوامل تنش‌زا، آموزش بالینی، محیط آموزشی
متن کامل [PDF 227 kb]   (1860 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تكنولو‍ژي آموزشي
دریافت: 1391/7/14 | پذیرش: 1392/2/3 | انتشار: 1392/4/9
پرسشنامه مطالعه [PDF 202 KB]  (456 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati maslakpak M, Bagherieh F, Khalkhali H. The Effect of Peer Mentoring Program on Nursing Students’ Stressors in Clinical Environment. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (4) :280-290
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2349-fa.html

همتی مسلک پاک معصومه، باقریه فرزانه، خلخالی حمیدرضا. تأثیر اجرای برنامه مربی همتا بر عوامل تنش‌زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (4) :290-280

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2349-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374